Diaľničiari predali o 12-tisíc kusov známok viac ako vlani, tržby dosiahli takmer 42 miliónov eur

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Diaľničné známky, ceny
Foto: eznamka.sk www.gettyimages.com - koláž SITA Doprava.

Záujem motoristov o elektronické diaľničné známky pretrváva napriek zvýšeniu ich cien začiatkom roka o pätinu. Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS) za štyri mesiace tohto roka zaznamenala predaj 1,5milióna známok, čo je oproti rovnakému obdobiu vlaňajška viac o 12-tisíc kusov, alebo o necelé percento. Tržby z ich predaja podľa diaľničiarov dosiahli takmer 42 miliónov eur.

„Vidíme tendenciu presunu nákupov k lacnejším, 10-dňovým diaľničných známkam, ktorý sa prejavuje zvýšením podielu predaja na celkových predaných kusoch o 6 % oproti roku 2022,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.

Nákup 365-dňových známok vzrástol

Práve desaťdňové diaľničné známky so 733-tisíc kusmi mali na celkovom predaji od začiatku roka do konca apríla najväčší podiel 49 %. „V mesiaci apríl sme tiež zaznamenali oproti roku 2022 mierne, 3-percentné zvýšenie nákupov 10-dňových diaľničných známok,“ priblížila hovorkyňa.

Motoristi nakúpili za štyri mesiace aj 111-tisíc kusov 30-dňových známok, čo je viac ako 7 % z celkového predaja. „Čo sa týka dlhodobých známok, 365-dňových sa predalo 406-tisíc kusov s podielom 27 % a ročných diaľničných známok 253-tisíc kusov s podielom 17 %,“ poznamenala Žgravčáková. Pritom nákup 365-dňových známok medziročne vzrástol o 1 %.

NDS pokračuje v príprave novej jednodňovej známky v roku 2024, postupuje pri tom podľa smernice Európskej únie. Zvýšenie cien všetkých druhov známok od začiatku tohto roka bolo podľa diaľničiarov dôležité pre to, aby vedeli nastaviť cenu jednodňovej známky.

Zvýšený záujem motoristov

„Mali by sme ponúkať jednodňovú elektronickú známku turistom od istého času, čiže, aby sme vedeli ekonomicky určiť najvýhodnejšiu cenu, tak bolo potrebné ceny valorizovať,“ vysvetlila už skôr Žgravčáková.

NDS zaznamenala vlani zvýšený záujem motoristov o diaľničné známky. Kúpili ich takmer 4,7 milióna kusov a výnosy z predaja dosiahli 88,7 milióna eur, čo bolo medziročne o 14,6 milióna eur, resp. o 20 % viac ako v roku 2021.

Vyšší záujem o diaľničné známky prejavili aj domáci motoristi, ale viditeľnejší vplyv na zvýšenie ich predaja mala tranzitná cestná doprava.

Diaľničné známky sú od tohto roka drahšie o dvadsať percent. Cena známok s platnosťou na tento kalendárny rok a 365 dní sa zvýšila z 50 eur na 60 eur, v prípade 30-dňovej známky zo 14 eur na 17 eur a 10-dňovej z 10 eur na 12 eur.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Eva Žgravčáková
Firmy a inštitúcie Národná diaľničná spoločnosť (NDS)