Ministerstvo dopravy zareagovalo na informácie o nedokončení úseku rýchlostnej cesty R7 z Dunajskej Lužnej po Holice a pochybnostiach o jeho bezpečnosti pre motoristov. Hlavná trasa R7 a diaľnice D4 v okolí Bratislavy, ktoré sú súčasťou PPP projektu, sú skolaudované od roku 2022 v celkovej dĺžke približne 58 kilometrov.
Bezpečné pre motoristov
Pre agentúru SITA to v pondelok potvrdilo ministerstvo dopravy s tým, že časovo obmedzené predčasné užívanie bolo predĺžené do konca roka 2024 iba pre niektoré stavebné objekty vyvolaných investícii, nie pre hlavnú trasu R7 a D4.
Časť R7 nie je stále dokončená a motoristi ju už niekoľko rokov využívajú, tvrdí Lackovič
„Rýchlostná cesta R7 rovnako ako diaľnica D4 sú absolútne bezpečné pre motoristov, čo bolo preukázané v kolaudačných konaniach k jednotlivým stavebným objektom hlavnej trasy R7 a D4 vrátane k nim prislúchajúcich stavebných objektov,” uviedla hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková.
Lackovičova výzva ministrovi dopravy
Poslanec Národnej rady SR Marek Lackovič (Progresívne Slovensko) v nedeľu upozornil na to, že R7 medzi Dunajskou Lužnou a Holicami, po ktorej jazdia tisíce áut denne, nie je stále hotová a zrejme ani úplne bezpečná.
Ráž zdôvodnil zmeny v stavebných pravidlách, majú zefektívniť povoľovacie procesy (video)
Zároveň vyzval ministra dopravy Jozefa Ráža (nominant Smeru-SD) na dokončenie poškodenej cesty. Koncom minulého roka sa podľa poslanca skončilo opakované predĺženie časovo obmedzeného predčasného užívania úseku R7.
„V novembri ministerstvo žiadalo, aby verejnosť aj ďalší rok jazdila po zjavne neskolaudovanej a nedokončenej rýchlostnej ceste, vrátane mostných objektov. Doteraz nevieme, či štát odstránil aspoň časť závažných nedostatkov,” poznamenal Lackovič.
Mali sa odstrániť nedostatky
Uviedol, že stavebník mal na rýchlostnej ceste odstrániť napríklad zosuvy príliš strmých svahov, porušené a nefunkčné mostné závery a dilatácie, absentujúce vegetačné úpravy svahov, nevyčistené a upchaté odvodňovače, nefunkčné odvodňovacie žľaby pred i za mostnými objektami, viditeľné dutiny a bubliny na nosníkoch, zatečené nosníky a úložné prahy. „Nie je normálne, aby ľudia deväť rokov čakali na bezpečný úsek rýchlostnej cesty,‘‘ dodal Lackovič.
Ministerstvo dopravy ako špeciálny stavebný úrad pre diaľnice koncom minulého roka povolilo pre stavbu R7 Dunajská Lužná – Holice predĺženie termínu ukončenia výstavby z decembra 2023 do konca tohto roka.
Časovo obmedzené predčasné užívanie viacerých stavebných objektov sa týkalo okružnej križovatky na ceste prvej triedy I/63 pri obci Holice a jej odvodnenia, preložiek ciest II. a III. triedy v križovatke Šamorín a III. triedy na iných miestach. Platí aj pre rameno okružnej križovatky cesty III. triedy, odvodnenie, úpravu cesty v križovatke Holice, ako aj pre úpravu ciest II. a III. triedy a mosty nad R7 na preložkách regionálnych ciest.
Úseky na trase R7 Bratislava, Nivy – Bratislava, Juh – Šamorín, západ – Holice v dĺžke 32 kilometrov odovzdali do predbežného užívania postupne v rokoch 2020 a 2021.
A to spolu s úsekmi D4 Bratislava, Jarovce – Petržalka – Bratislava, Juh – Podunajské Biskupice – Vrakuňa – Vajnory – Rača v dĺžke 27 kilometrov v rámci PPP projektu. Spoločnosť D4R7 Construction, ktorá od roku 2016 zastrešovala výstavbu R7 a D4 tvrdila, že kolaudačné konanie malo byť ukončené do konca roka 2022. Koncesionárom D4 a R7 je na tridsať rokov ZeroBypass na čele so španielskou spoločnosťou Cintra.