Slováci cestujú s rodinami na dovolenku k Jadranskému moru v Chorvátsku tradične väčšinou osobnými autami. Počas tohtoročného leta podľa očakávania použijú tento spôsob dopravy pravdepodobne ešte viac aj napriek možnostiam vlakového, autobusového a leteckého spojenia. A nielen pre blízkosť chorvátskych prímorských letovísk a pláží.
Po uvoľnení protipandemických opatrení a podmienok na cestovanie zostáva automobil stále využívanejší prostriedok dopravy za oddychom k „slovenskému moru“. Závisí však na individuálnych prioritách dovolenkárov, aký spôsob prepravy si zvolia, či už podľa dĺžky a komfortu cesty alebo poplatkov za dopravu.
Takmer súvisle po diaľnici
Z Bratislavy do chorvátskeho Splitu sa možno dostať takmer súvisle po diaľniciach cez Rakúsko a Slovinsko, prípadne o niečo kratšou trasou aj po cestách nižšej triedy cez Maďarsko.
Vzdialenosť viac ako osemsto kilometrov medzi hlavným mestom Slovenska a najväčším centrom Dalmácie možno autom zvládnuť približne za osem až desať hodín čistej jazdy pri priemernej rýchlosti 100, resp. 80 kilometrov za hodinu.
Slováci už môžu cestovať do Chorvátska bez obmedzení, ako v časoch pred pandémiou
Maximálna rýchlosť na diaľniciach v uvedených tranzitných krajinách aj v Chorvátsku je tiež 130 kilometrov, na cestách nižšej kategórie v Maďarsku mimo obce 90 kilometrov.
Individuálny prístup
Predseda sekcie mototuristiky Ústredného automotoklubu SR Milan Černák hovorí, že spôsob cestovania do Chorvátska je veľmi individuálny. „Niekto volí radšej rýchly spôsob prepravy letecky, niekto vlakom. Tí, ktorí preferujú toto cestovanie, vravia, že je to pohodlnejšie ako autom, ale to by som osobne nepotvrdil,“ uviedol pre portál NašaDoprava.sk.
Niekto uprednostňuje cestu autobusom, ale ako potvrdil, drvivá väčšina ide autom. Ako Černák dodáva, motocykloví nadšenci, samozrejme, zvolia dopravu motocyklom, ktorá má nesporne svoje osobité čaro, aj keď je to najmenej bezpečný spôsob dopravy.
Nevýhody cesty autom
„Nesporné výhody cestovania automobilom sú pri cestovaní s deťmi. Nevýhodou je väčšia záťaž pre vodiča, musí si vopred naštudovať cestu, preventívne si opätovne aspoň prečítať pravidlá cestnej premávky platné v krajinách, ktorými bude cestovať,“ upozorňuje Černák.
Zároveň musí vodič rozvrhnúť časový harmonogram, skontrolovať stav vozidla, prípadne vykonať nevyhnutné drobnejšie opravy, skontrolovať úplnosť a platnosť dokladov, či pri zapožičanom vozidle vybaviť splnomocnenie na vedenie vozidla.
Legislatíva o náhradách za zrušené dovolenky sa meniť nebude. Žaloba EK je nedorozumenie, tvrdí rezort
„A v neposlednom rade nesmie zabudnúť aj na cestovné poistenia osôb a batožiny, ktoré môžem naozaj odporučiť. Dobre je, aby si vodič pred odchodom zapísal čísla núdzovej pomoci v zahraničí – polície, záchranárov, ale aj kontakty na cestnú službu a odťahovaciu službu,“ dodal Černák.
Autovlakom do Splitu
K chorvátskemu Jadranu možno v lete cestovať aj autovlakom. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spolu s rakúskym partnerom Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) vypravuje nočné spojenie z Bratislavy cez Viedeň, Graz a Záhreb do Splitu.
Vlak premáva od 18. júna takmer do polovice septembra v piatok a utorok, kapacita je 126 miest na sedenie, 90 miest v lôžkových vozňoch a desať miest na prepravu áut, resp. motocyklov z Bratislavy a osemnásť z Viedne. Trasu z Bratislavy do Splitu dlhú 960 kilometrov vlak prejde za takmer 18 hodín.
Vlak bolo podľa hovorcu ZSSK Tomáša Kováča možné viesť aj rýchlejšie, no rozhodli sa pre spoluprácu s ÖBB, ktorý je lídrom nočnej dopravy v Európe. Tomu je prispôsobené radenie aj služby vo vlaku.
Slováci sa dostanú do chorvátskeho Splitu aj autovlakom, prvý už vyrazil z Bratislavy
„Z nášho pohľadu čas nie je úplne rozhodujúci, výhodou je, že do cieľa cesty príde cestujúci odpočinutý a dovolenka tak začína už vo vlaku,“ priblížil Kováč pre portál NašaDiprava.sk. Slováci podľa neho milujú Chorvátsko, chcú im vyjsť v ústrety a dostať ich do obľúbených destinácií pohodlne a tak, aby mohli priamo na mieste využívať aj vlastnú dopravu.
Komfort oproti ceste autom
Cesta vlakom podľa národného dopravcu ponúka istý komfort oproti automobilovej doprave, cestujúci vie efektívnejšie a uvoľnenejšie využiť svoj voľný čas. Lôžkové kupé sú už pre túto sezónu vypredané na 60 percent.
„Frekvencia vlakových spojení je vzhľadom na pandemickú situáciu nateraz dostatočná a vysoký záujem o lístky potvrdili naše očakávania,“ podotkol hovorca ZSSK.
Autovlak k Jadranu je popri Slovákoch orientovaný aj na Rakúšanov, ktorí by mali tvoriť väčšinu cestujúcich. Vlak má klimatizované oddielové vozne na sedenie aj lôžkové vozne. Ide o jediné priame spojenie s konkrétnym prímorským letoviskom s autovozňom, ktoré dopravca zabezpečuje.
ZSSK obnovuje viaceré služby, cestujúci môžu znovu využívať reštauračné vozne i autovozne
Železničná stanica i terminál vykládky automobilov sú v Splite priamo v centre mesta oproti prístavnému terminálu lodí na jednotlivé chorvátske ostrovy.
Nárok na zľavu v autovlaku ZSSK majú napríklad skupiny od šiestich osôb, tento limit je podľa dopravcu v medzinárodnej preprave uznávaný minimálny počet pre získanie nároku na skupinovú zľavu. „Toto číslo teda nie je vymyslené cenovými manažérmi ÖBB, ale používa sa v takmer každej krajine Európy už niekoľko desiatok rokov,“ objasnil Kováč.
Predĺžené spojenie
Spoločnosť RegioJet vlaňajšiu vlakovú linku z Prahy cez Bratislavu a Ľubľanu do chorvátskej Rijeky tento rok predĺžila až do Splitu. Trasu spojenia však zmenila a predĺžila cez Budapešť a Záhreb.
V súčasnosti je dlhá z Prahy do Rijeky 1 200 a do Splitu 1 406 kilometrov, z toho z Bratislavy 804, resp. 1 010 kilometrov. Cesta z Bratislavy do Rijeky trvá 13 hodín, do Splitu 16,5 hodiny. Vlak s pätnástimi vozňami, vrátane trinástich spacích, sa v Oguline rozdeľuje do oboch miest pri Jadrane.
Ako informoval hovorca RegioJet Aleš Ondrůj, kapacita vlaku v tomto roku vzrástla na 650 miest a prevádzka sa predĺžila o mesiac od konca mája do záveru septembra. V júni jazdí vlak trikrát v týždni, v júli a auguste bude denne a v septembri trikrát týždenne.
Cesta do Chorvátska bude v letnej sezóne opäť prístupnejšia, vlaky Regiojetu pôjdu novou trasou
„Spoje jazdia vypredané, a to i autobusové do Splitu, ktoré RegioJet vypravuje ako posilu k vlakom a záujem je vyšší, než dokáže uspokojiť,“ uviedol Ondrůj pre portál NašaDoprava.sk. Vďaka nadväzujúcim autobusom rozváža dopravca dovolenkárov po celom jadranskom pobreží od Čiernej Hory až po Istriu.
Výhody vlaku
Cesta vlakom je podľa dopravcu pohodlná a odpočinková. „Štvorčlenná rodina po ceste autom napríklad do Splitu strávi celý deň tým, že sa bude dávať dokopy z úmorného cestovania autom a pripraví sa tak o deň dovolenky. To isté ich v aute čaká pri ceste späť,“ hovorí Ondrůj.
Vo vlaku sa dá navyše vyhnúť problémom na cestách či zápcham. Pri ceste autom treba okrem paliva uhradiť aj diaľničné poplatky a občerstvenie. Vo vlaku sú v cene lístka raňajky, káva a voda zdarma a celú cestu môže pasažier stráviť na lôžku či sedadle.
„Počas cesty si cestujúci môže dať pivo a venovať sa priateľom. Naopak, úmorná cesta autom to neumožňuje,“ uviedol hovorca RegioJet.
O cestovanie vlakom do Chorvátska je veľký záujem, Regiojet preto zvyšuje počty spojov
Spoločnosť eviduje nárast záujmu o cesty do Chorvátska, doposiaľ predala na vlaky z Česka a Slovenska k Jadranu okolo 60-tisíc lístkov. Vlani tam vlakmi v lete prepravila vyše 60-tisíc osôb, v tomto roku ich očakáva viac ako stotisíc.
Približne 75 percent cestujúcich do Chorvátska nastupuje a vystupuje v Česku, 25 percent spolu na Slovensku a v Maďarsku. Približne tretina ľudí prestupuje v Splite, Rijeke a Oguline na nadväzné autobusy po jadranskom pobreží. RegioJet už začal aj s prevádzkou autobusového spojenia z Prahy cez Brno a Bratislavu do Splitu raz týždenne.
Lietadlom na Brač a do Zadaru
Komu sa nechce k Jadranu cestovať dlhé hodiny autom, vlakom či autobusom, môže využiť leteckú dopravu. Chorvátska národná letecká spoločnosť Croatia Airlines bude v lete prevádzkovať charterové lety pre cestovné kancelárie z Bratislavy na chorvátsky ostrov Brač južne od Splitu. Spojenie bude fungovať od 3. júla raz týždenne v sobotu.
Záujem prevádzkovať priame lety z Bratislavy do Chorvátska prejavil aj dopravca AirExplore, ktorý už vlani v lete zabezpečoval lety do Splitu.
Letisko Košice začalo letnú charterovú sezónu, k moru sa bude lietať až do októbra
Ako informovalo Letisko Košice, spoločnosť AirExplore bude v lete prevádzkovať letecké spojenie do chorvátskeho Zadaru od 3. júla do 4. septembra každú sobotu. Let potrvá jeden a pol hodiny.
Výkonný riaditeľ AirExplore Martin Štulajter povedal, že počet Slovákov cestujúcich do Chorvátska lietadlom rastie. „Na základe minuloročnej skúsenosti s priamou linkou z Bratislavy do Splitu chceme tento rok umožniť cestu lietadlom do Chorvátska aj obyvateľom východného Slovenska,“ dodal.