Projekt zabezpečenia verejnej železničnej osobnej dopravy s Ukrajinou využitím širokorozchodnej trate na trase Kyjev – Košice, ktorý v stredu schválila vláda na výjazdovom rokovaní, považuje Kresťanskodemokratické hnutie (KDH) za mrhanie peňazí.
Uvedenie prevádzky by si podľa neho vyžadovalo náklady v miliónoch eur, na čo aktuálne nemá zdroje ani rezort dopravy ani Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). KDH na to upozornilo vo štvrtok a zároveň vyzvalo vládu, aby na financovanie takýchto projektov zabezpečila európske zdroje.
Potrebné sú vyššie zdroje
„Uvedomujeme si dôležitosť kvalitného železničného spojenia s Ukrajinou, perspektívneho nového člena EÚ, ktoré bude dôležité pre celé zoskupenie,“ uviedol poslanec a podpredseda KDH Igor Janckulík.
Tento projekt podľa neho finančne kryjú európske zdroje len pre infraštruktúru v železničnej stanici Maťovce pre hraničné a colné orgány SR a v železničnej stanici Haniska pri Košiciach pre nástup a výstup cestujúcich, pričom potrebné sú oveľa vyššie investičné zdroje.
Regiojet spustil priame spojenie z Prahy až do ukrajinského Čopu, viacero zastávok bude mať aj na Slovensku (video+foto)
Poslanec pripomenul, že v súčasnosti existujú železničné spojenia medzi Slovenskom a Ukrajinou po tratiach normálneho rozchodu. Štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) prevádzkuje spojenie na linke Košice – Mukačevo a český súkromný dopravca RegioJet svoju vlakovú linku Praha – Košice aktuálne predĺžil do pohraničného Čopu na ukrajinskej strane hranice.
Žiláková návrh obhajuje
Štátna tajomníčka Ministerstva dopravy SR Denisa Žiláková spomínaný návrh na zavedenie železničného spojenia s Ukrajinou s využitím širokorozchodnej trate obhajuje.
Diaľkové vlaky sa na sviatky rýchlo zapĺňajú, väčšina expresov je takmer obsadená
„Robíme kroky, aby naše letisko v Košiciach prosperovalo a stalo sa atraktívnym spojením aj pre občanov Ukrajiny. Preto vláda schválila návrh na zavedenie priameho vlakového spojenia na trase Kyjev – Košice (Haniska pri Košiciach) cez pohraničný priechod Pavlovo – Maťovské Vojkovce,“ informovala na sociálnej sieti Denisa Žiláková.
Kedy začnú vlaky premávať?
Vlaky medzi Kyjevom a Košicami by podľa rezortnej štátnej tajomníčky mali začať premávať počnúc novým grafikonom v decembri 2024.
„Dovtedy nás ale čaká veľa práce,“ potvrdila s tým, že zámerom je zabezpečiť financovanie tohto projektu zo zdrojov EÚ.
Zmena času sa dotkne aj rýchlikov Zemplín a medzištátneho vlaku Slovakia, do cieľovej stanice prídu o hodinu neskôr
Podľa Denisy Žilákovej treba tiež pripraviť priestory na hraničnú a colnú kontrolu, upraviť nástupište v Haniske pri Košiciach, pripraviť kyvadlové autobusové spojenie z Hanisky na letisko a košickú železničnú stanicu, ako aj podpísať zmluvy o dopravných službách so ZSSK.
Odhadované celkové náklady
Podľa ministerstva dopravy odhadované celkové náklady na dobudovanie železničnej infraštruktúry, infraštruktúry pre výkon hraničnej kontroly a colnej kontroly sú sedem miliónov eur.
Vlaková doprava bude počas Veľkej noci posilnená, ZSSK upozorňuje cestujúcich na riziko incidentov
Návrh na posilnenie železničnej dopravy z Ukrajiny na Slovensko závisí od počtu spojov, pričom pre jeden pár vlakov sú možné náklady v tomto roku 60-tisíc eur a v budúcom roku zhruba jeden milión eur.
Projekt nezohľadňuje stav trate
Projekt podľa Igora Janckulíka nezohľadňuje kritický stav širokorozchodnej trate v dĺžke 87 kilometrov medzi Haniskou pri Košiciach a štátnou hranicou Slovenska a Ukrajiny.
„Jednokoľajná trať bola uvedená do prevádzky 1. mája 1965 a je určená len pre nákladnú dopravu. Do tejto trate sa iba minimálne investovalo,“ poznamenal.
Na Ukrajinu by sa mohli cestujúci dostať po širokorozchodnej trati, chýba však infraštruktúra pre hraničnú kontrolu
Ako podotkol, maximálna rýchlosť je 60 kilometrov za hodinu a na mnohých úsekoch je pre podmočené podložie obmedzená rýchlosť na 10 kilometrov za hodinu.
„Uviesť túto trať do prevádzkyschopného stavu pre osobnú železničnú dopravu by si vyžiadalo náklady v miliónoch eur,“ podotkol poslanec.