Motoristi smerujúci do hlavného mesta zo severu by sa najmä v dopravných špičkách mali radšej vyhnúť úseku diaľnice D2. Ak môžu, prípadne by mohli využiť vlak. Inak musia počítať s veľkými zápchami, a to pre komplexnú rekonštrukciu pravého diaľničného mosta v bratislavskom Lamači nad železničnou traťou a s tým súvisiace obmedzenia.
Premávka po D2 v smere do Bratislavy je vedená iba v jednom jazdnom pruhu. V smere na Malacky a Brno sú naďalej v prevádzke oba jazdné pruhy diaľnice. Práce na časti mosta sú plánované do začiatku septembra, Národná diaľničná spoločnosť (NDS) sa však pokúsi o to, aby skončili o niekoľko dní skôr. Dovtedy sa vodiči musia vybaviť veľkou trpezlivosťou.
Zlý stav mosta
Dôvodom opravy polovice mosta je jeho zlý stav. Má už takmer polstoročie, padajúce kusy betónu ohrozovali bezpečnosť železničnej dopravy vedúcej pod mostom. Diaľničiari a ministerstvo dopravy a výstavby tvrdia, že zvolené dopravné riešenie v spolupráci s políciou počas opravy mosta je najlepšie z ešte horších.
V prípade striedavého presmerovania dopravy na dva plus jeden pruh a potrebného prerušenia premávky na diaľnici by kolaps mohol zasiahnuť celú Bratislavu. Tunel Sitina by bol upchatý, kolóny by pravdepodobne siahali až po Senec.
Mimoriadne rokovanie výboru
Pre vzniknutú kritickú dopravnú situáciu na D2 v stredu popoludní mimoriadne zasadal parlamentný výbor pre hospodárske záležitosti. Rokovanie zvolal jeho predseda Peter Kremský (OĽaNO), no výbor nebol uznášaniaschopný.
Poslanci tak voľne diskutovali o možnostiach riešenia problému s ministrom dopravy a výstavby Andrejom Doležalom (nom. Sme rodina), generálnym riaditeľom NDS Jurajom Tlapom a zástupcami dopravnej polície.
Úseky D4 a R7 všetky dopravné problémy v okolí Bratislavy nevyriešia. Prínosom mohla byť aj širšia cesta na Senec
Kremský uviedol, že pre opravu časti mosta v smere do Bratislavy sa na D2 od začiatku tohto týždňa tvoria veľmi veľké zápchy. Hlavne ráno, a to v trvaní jednej až dvoch hodín, ako aj na obchádzkových trasách.
„Hovorili sme o tom, ako túto situáciu, dopravné riešenie a komunikáciu zlepšiť, ako by sa mohli zintenzívniť tieto práce,“ poznamenal predseda hospodárskeho výboru. Podľa neho by bolo dobré, keby sa prijaté dopravné riešenie zlepšilo aspoň v detailoch a práce na moste zintenzívnili, aby sa skončili čo najskôr.
Najlepšie z ešte horších riešení
„Toto riešenie je najlepšie z najhorších, ktoré sme mali. Chcem sa ospravedlniť a požiadať o trpezlivosť, ale musíme realizovať tieto rekonštrukcie,“ povedal minister Doležal s tým, že snahou je zrýchliť opravu mosta.
Odmieta kritiku, že tieto práce možno urobiť rýchlo za víkend alebo noc. „Rekonštruujeme polovicu mosta, dávame dolu betónovú časť, vozovku, hydroizoláciu, rímsy. Všetko má svoje technologické postupy,“ uviedol minister.
V tomto prípade sa ukazuje význam dokončenia nultého obchvatu Bratislavy na D4, vrátane, budúceho tunela Karpaty. Doležal pripomenul, že Bratislava nemá alternatívu zo severu.
V Bratislavskom kraji sú pre výstavbu D4 a R7 nové dopravné obmedzenia
„Ak sa čokoľvek stane na D2-ke, v tuneli Sitina alebo na moste Lanfranconi, kolabuje celé mesto a doprava. Bratislava potrebuje dokončiť obchvat s rešpektovaním investičných priorít,“ upozornil Doležal. Výstavba D4 v rámci PPP projektu sa blíži k záveru a na tunel Karpaty mimo tohto projektu pokračuje príprava environmentálnej štúdie EIA.
Termín sa nedá veľmi urýchliť
Šéf diaľničiarov informoval, že veľká rekonštrukcia mosta je dohodnutá so zhotoviteľom na desať týždňov. „Je to nutný čas na technologické kroky, betón tuhne 28 dní, to nevieme urýchliť,“ povedal Tlapa.
Búracie práce možno robiť iba cez deň od 6. do 21. hodiny, po ich skončení podľa dohody so zhotoviteľom budú nehlučné práce trvať 24 hodín denne.
„Poprosím o trpezlivosť občanov. Termín je veľmi optimálny, budeme sa snažiť ho skrátiť o tri až osem dní. Nie je možné túto prácu urobiť za týždeň, desať dní,“ hovorí Tlapa.
Dokončenie úsekov D4 a R7 je otázkou týždňov, ministerstvo však nevie zaplatiť predčasne
Riaditeľ odboru dopravnej polície Prezídia Policajného zboru Ľuboš Rumanovský povedal, že spravia maximum pre zníženie kolón a zvýšenie priepustnosti na D2.
„Budeme ešte hľadať alternatívy v spolupráci s Národnou diaľničnou spoločnosťou a verím, že to zvládneme,“ dodal a tiež vyzval vodičov k trpezlivosti.
Lepšie komunikovať
Doležal priznal, že NDS mohla v tejto súvislosti lepšie komunikovať s verejnosťou, hoci o začiatku opravy mosta a obmedzeniach v doprave informovala pred týždňom.
„Na tomto určite zapracujeme. Dávam verejný prísľub, že významne zlepšíme komunikáciu dostatočne včas a vopred. Ani nie tak o tom, že bude prebiehať rekonštrukcia, ale skôr o alternatívnych možnostiach dopravy,“ vyhlásil minister dopravy.
Križovatka D1 a D4 pri Bratislave môže byť lacnejšia, investícia sa dá podľa analytikov znížiť o milióny eur
Ako jedinú alternatívu možnej dopravy spomenul vlakové spojenie z Malaciek do Bratislavy. Vlaky na tomto úseku jazdia každú polhodinu ráno medzi šiestou a siedmou.
„Máme tam štyri spoje nateraz naplnené na 75 percent. Máme pripravené operatívne riešenie so Železničnou spoločnosťou Slovensko,“ priblížil Doležal. Ak podľa neho bude o toto spojenie záujem, pridajú flexibilne ďalšie kapacity vlakov.
Oprava mosta má trvať do septembra
NDS informovala o začatí komplexnej opravy pravého mosta na D2 v bratislavskom Lamači v smere z Malaciek do Bratislavy v polovici júna. Všetky práce by sa podľa plánu mali skončiť v prvé septembrové dni. Oprava mosta v opačnom smere je plánovaná budúce leto.
V rámci prípravných prác od konca mája boli vybudované prejazdy stredným deliacim pásom pred a za mostom. Ten sa nachádza v úseku D2 55,135 – 56,155 kilometra medzi križovatkou Lamač a tunelom Sitina. Oprava mosta bude stáť 1,3 milióna eur.
Vodiči pozor, pre opravu diaľničného mosta na diaľnici D2 sa môžu v Bratislave tvoriť kolóny
„S cieľom čo najviac minimalizovať obmedzenie premávky na dotknutom úseku diaľnice zrealizujeme najväčší rozsah prác na oprave mosta v letných mesiacoch,“ informovali nedávno diaľničiari.
Počas vybudovania prejazdov cez stred diaľnice boli dopravné obmedzenia v oboch jazdných pásoch dotknutého úseku D2, pričom jazdné pruhy boli zúžené a posunuté k vonkajšiemu okraju vozovky.
Celá doprava bola následne presmerovaná do ľavého jazdného pásu, v ktorom sú zachované dva jazdné pruhy v smere do Brna. Premávka v smere do Bratislavy je vedená v jednom jazdnom pruhu.