Finančné straty v Dopravnom podniku chce primátor Bratislavy Matúš Vallo kompenzovať zvýšením ceny cestovných lístkov o 20 percent. Bratislavské KDH to rázne odmieta a navrhuje, aby obyvatelia Bratislavy mali mestskú hromadnú dopravu (MHD) zadarmo a žiada vysvetliť finančné straty a hospodárenie v Dopravnom podniku v Bratislave. Informuje o tom Mestský koordinačný výbor (MKV) KDH v tlačovej správe.
Rekordne vysoká dotácia
Ako vyplýva zo záverečného účtu hlavného mesta za minulý rok predkladaného na štvrtkové mestské zastupiteľstvo, Dopravný podnik je opäť v strate, ktorá sa ešte navýšila oproti roku 2021 takmer o pol milióna eur na 1 972 160 eur.
Bratislava môže očakávať prvé dlhánske trolejbusy koncom leta, pred nasadením do premávky ich ešte vyskúšajú
„Tieto nelichotivé čísla sa pán primátor Vallo snaží v roku 2023 zvrátiť zvyšovaním cestovného až o 20 percent od júla 2023. Pritom v rozpočte hlavného mesta je na tento rok schválená rekordne vysoká dotácia na MHD vo výške 118 033 505 eur, čo je o 28 miliónov eur viac ako v roku 2022,“ popisuje predseda MKV KDH Ján Žatko s tým, že z materiálu predloženého na rokovanie vyplýva, že plánované tržby v MHD za rok 2023 budú vo výške 40 miliónov eur, čo je o 5,65 milióna eur viac ako v roku 2022. „Naozaj je nevyhnutné vyťahovať tých 5,65 milióna eur z vreciek Bratislavčanov,“ pýta sa predseda bratislavského KDH.
Navrhujú lístky zadarmo
Zástupcovia KDH v Bratislave navrhujú preto namiesto zvyšovania cien v MHD cestovné lístky zadarmo podľa vzoru viacerých európskych, ale aj slovenských samospráv, ktoré zaviedli vo svojich mestách cestovanie v mestskej doprave pre svojich obyvateľov zadarmo.
Do Bratislavy dorazia prvé z 30 nových električiek, financované sú z Plánu obnovy (foto)
„V Tallinne, v hlavnom meste Estónska, bezplatná MHD pre rezidentov úspešne funguje už desať rokov. Ale aj na Slovensku sa to dá. Príkladom je Komárno, ale aj Vranov nad Topľou. Praktické skúsenosti z rôznych miest nám ukazujú, že MHD zadarmo pre rezidentov je lepšia cesta, vďaka ktorej vieme ekologicky odľahčiť dopravu v hlavnom meste a straty v Dopravnom podniku môže kompenzovať zvýšenie počtu obyvateľov s trvalým pobytom v Bratislave,“ dodáva Žatko.