Úsek Poprad - Lučivná sa začne modernizovať tento rok, Železnice SR uzavreli zmluvu so zhotoviteľom

Železničný raťový úsek pod Tatrami zmodernizuje na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu Združenie Tatry 2017 na čele so spoločnosťou TSS Grade.
vlak
Foto: ilustračné, SITA/Nina Bednáriková

Modernizácia železničnej trate Poprad – Lučivná na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu sa začne ešte tento rok a mala by trvať viac ako dva roky.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vo štvrtok podpísali zmluvu s úspešným uchádzačom Združenie Tatry 2017 na čele so spoločnosťou TSS Grade, a. s., Bratislava, ďalšími členmi sú Doprastav, a. s., Bratislava a Tempra, a. s., Banská Bystrica.

Ako informovala hovorkyňa ŽSR Ria Feik Achbergerová, celkové náklady na projekt sú približne 97,5 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH), z toho zo zdrojov Európskej únie pôjde 77,6 mil. eur.

Prvá etapa modernizácie

Štátny správca železničnej infraštruktúry bude investíciu financovať aj s využitím peňazí EÚ cez Nástroj na prepájanie Európy (CEF), ktorý riadi priamo Európska komisia. Ide o prvú etapu modernizácie železničného úseku Liptovský Mikuláš – Poprad v rámci plánovanej obnove trate Žilina – Košice.

Tender na modernizáciu úseku Poprad – Lučivná pre námietky trval od leta 2017, predpokladaná cena projektu bola 95,5 mil. eur bez DPH. Spoločnosť Subterra, a. s. Praha navrhla cenu 104,8 mil. eur a skupina ICM, S. p. A. Vicenza a Váhostav – SK, a. s. takmer 109 mil. eur bez DPH.

„Železničná trať medzi Bratislavou a Žilinou je už takmer kompletne zmodernizovaná. Teraz prichádza na rad úsek od Žiliny do Košíc,“ povedal minister dopravy a výstavby Andrej Doležal.

„Podtatranská časť, ktorá sa začína modernizovať, je prvou lastovičkou, ktorá prináša toľko očakávané zmeny na železnici smerom na východ. Občania budú môcť cestovať opäť o niečo pohodlnejšie a rýchlejšie,“ uviedol minister.

Plánované zmeny a novinky

Dĺžka celého úseku Poprad – Lučivná na súčasnej pôvodnej trase je 12,9 kilometra, po modernizácii bude dlhý 12,7 km, z toho približne 22 percent trate povedie na novom telese. V rámci modernizácie vybudujú a zrekonštruujú sedem železničných mostov a postavia dva nové podchody pre cestujúcich. Na celom modernizovanom úseku zrušia existujúce železničné priecestia.

V miestach s obytnou zástavbou, teda v Poprade, vo Svite a v Lučivnej, vybudujú pozdĺž trate protihlukové steny. Zmodernizujú aj zabezpečovaciu a oznamovaciu techniku, trakčné vedenie a tiež ostatnú súvisiacu infraštruktúru spolu s dotknutými inžinierskymi sieťami.

Komfortná a plynulá cesta na východ

Generálny riaditeľ ŽSR Miloslav Havrila informoval, že vybudovaním železničnej rate sa zvýši komfort a plynulosť železničnej prevádzky.

„Tým sa v konečnom dôsledku znížia negatívne účinky dopravy na okolité prostredie, ktoré budú eliminované aj ďalšími technickými opatreniami. Okrem väčšieho komfortu a plynulosti prevádzky zvýšime aj bezpečnosť, pretože všetky železničné priecestia a priechody budú nahradené mimoúrovňovými,“ dodal Havrila.

Modernizáciou trate sa podľa ŽSR dosiahne nová úroveň technickej vybavenosti a použiteľnosti zabudovaním najmodernejších a najprogresívnejších prvkov, a tým skvalitnenie a zlepšenie jej technických parametrov ako celku.

Viac k osobe: Andrej DoležalMiloslav HavrilaRia Feik Achbergová
Firmy a inštitúcie: DoprastavEK Európska komisiaEU Európska úniaŽSR Železnice Slovenskej republiky

Odporúčané