Na Slovensku naďalej výrazne prevláda cestná nákladná doprava, ale železnica má stále značný potenciál pre rast

Objem nákladnej prepravy za prvé tri mesiace roka podľa Štatistického úradu SR medziročne vzrástol o takmer 2 % na viac ako 50 miliónov ton tovarov.
Nákladná železničná doprava
Foto: Ilustračné, www.gettyimages.com

Dominancia cestnej nákladnej dopravy pretrváva, železničná nákladná doprava napriek prekonaniu predpandemickej úrovne má stále značný potenciál pre rast.

Takto okomentoval zvýšenie celkového objemu nákladnej dopravy v prvom štvrťroku 2024 pre agentúru SITA analytik 365.bank Tomáš Boháček.

Neverejná doprava klesla

Pokles ostatnej nákladnej dopravy podľa neho súvisí s nižším objemom potrubnej prepravy ropy a zemného plynu cez naše územie.

Objem nákladnej prepravy za prvé tri mesiace roka podľa Štatistického úradu SR medziročne vzrástol o takmer 2 % na viac ako 50 miliónov ton tovarov.

Cestná doprava s takmer 34 miliónmi ton tovarov sa zvýšila o viac ako 2 %. Verejná nákladná doprava na cestách pri objeme cez 16 miliónov ton vzrástla o viac než 11 %, neverejná klesla skoro o 5 % s objemom necelých 18 miliónov ton.

„Železničnou nákladnou dopravou sa medziročne prepravilo o 5,3 % tovaru viac, pričom prepravený objem tovaru prekonal aj predpandemické hodnoty o 3 %,“ informovala hovorkyňa štatistikov Jana Morháčová.

Dopyt sa zvýšil

Objem nákladnej dopravy po železniciach v úvodnej štvrtine roka presiahol 10 miliónov ton. Vodná, letecká, potrubná doprava, skladové a pomocné činnosti mali spolu objem zhruba 6 miliónov ton, čo je pokles cez 5 %.

„Nárast výkonov v nákladnej doprave o 11,8 % naznačuje, že ekonomická situácia v prvom štvrťroku sa zlepšila a dopyt spotrebiteľov a firiem sa zvýšil. Tieto údaje tak interpretujeme ako predstihový indikátor pre pozitívny rast domácej ekonomiky, ktorý by mal zotrvať minimálne aj v druhom štvrťroku,“ uviedol Tomáš Boháček.

Výkony v nákladnej doprave v prvom štvrťroku pri uvedenom raste, zohľadňujúce aj prepravnú vzdialenosť, dosiahli 10,4 miliardy tonokilometrov.

„Vyšší medziročný rast bol ovplyvnený najmä výkonmi v cestnej doprave, ktorá vzrástla o 15,1 %. Vyššie výkony dosiahla železničná doprava, po siedmich štvrťrokoch poklesov sa medziročne zvýšili o 3,1 %,“ priblížila Jana Morháčová.

Očakáva sa rast ekonomiky

Výkony v cestnej nákladnej doprave boli skoro 8,2 miliardy a v železničnej nákladnej doprave 1,9 miliardy tonokilometrov. Na ostatnú nákladnú dopravu pripadlo 355 miliónov tonokilometrov pri poklese o 7,4 %.

Makroekonomický analytik Slovenskej sporiteľne Marián Kočiš pre agentúru SITA uviedol, že v nasledujúcich štvrťrokoch možno očakávať vyšší objem prepraveného tovaru, pričom nárasty budú podporené zrýchľujúcim tempom ekonomického rastu.

„Očakávame, že v tomto roku bude naša ekonomika rásť najmä vďaka spotrebe domácnosti, ktorá sa vráti do plusu. Domácnosti sa postupne dostávajú do komfortnejšej situácie, čo sa prejaví vo zvýšenom objeme spotreby tovarov a služieb,“ podotkol analytik.

Možno teda podľa neho predpokladať vyššiu mobilitu aj pri preprave tovarov. „Ku koncu roka očakávame širšie globálne oživenie, čo podporí priemysel a zahraničný obchod. Aj tieto faktory by mali prispieť k pokračujúcemu nárastu objemu prepravovaných tovarov,“ dodal Marián Kočiš.

Viac k osobe: Jana MorháčováMarián KočišTomáš Boháček
Firmy a inštitúcie: 365 bankSlovenská sporiteľňaŠtatistický úrad SR

Odporúčané