Súčasťou prác na takmer šesťnásťkilometrovom železničnom úseku medzi Púchovom a Považskou Teplou bude výstavba dvoch tunelov – Diel (dĺžka 1 082 metrov) a Milochov (1 861 metrov) spolu s únikovými štôlňami. Združenie Nimnica na čele so spoločnosťou Doprastav postaví aj štrnásť železničných mostov, šesť cestných mostov a nadjazdov, štyri podchody a jedenásť priepustov.
Modernizácia železničného úseku Púchov – Považská Bystrica – Považská Teplá pre rýchlosť 160 kilometrov za hodinu je investične aj technicky najnáročnejšia stavba Železníc Slovenskej republiky (ŽSR). Súčasťou prác na takmer šesťnásťkilometrovom úseku bude výstavba dvoch tunelov – Diel (dĺžka 1 082 metrov) a Milochov (1 861 metrov) spolu s únikovými štôlňami, ako aj štrnástich železničných mostov, šiestich cestných mostov a nadjazdov, štyroch podchodov a jedenástich priepustov.
Existujúce úrovňové priecestia sa podľa hovorkyne ŽSR Martiny Pavlikovej rušia a nahrádzajú cestnými nadjazdmi, podjazdmi alebo len podchodmi pre peších. „V súlade s hlukovou štúdiou sú na ochranu obyvateľstva pred nepriaznivými účinkami z dopravy na viacerých úsekoch navrhnuté protihlukové steny, ktoré budú znižovať nepriaznivé hladiny hluku na prípustnú úroveň,“ priblížila hovorkyňa.
„Dokončením modernizácie železničnej trate v úseku medzi Púchovom a Považskou Teplou bude zavŕšená modernizácia železničnej trate na ucelenom úseku trate Bratislava – Žilina, kde vlaky budú môcť premávať rýchlosťou do 160 kilometrov za hodinu. Vybudovaním modernej železničnej trate sa zvýši rýchlosť, komfort, bezpečnosť a plynulosť jazdy, a tým sa znížia aj negatívne účinky dopravy na okolité prostredie,“ dodala Pavliková.
Železničný úsek zmodernizuje združenie na čele s Doprastavom
Modernizáciu železničnej trate v úseku medzi Púchovom a Považskou Teplou uskutoční Združenie Nimnica na čele s bratislavskou stavebnou spoločnosťou Doprastav, a. s. Práce sa zaviazalo zrealizovať za zmluvnú cenu 364,94 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (437,93 mil. eur vrátane dane).
Ďalšími členmi združenia sú spoločnosti Subterra, a. s. Praha, TSS Grade, a. s., Bratislava a Elektrizace železnic Praha, a. s. Predpokladaná cena prác bola 367,98 mil. eur bez dane (441,58 mil. eur s daňou). Doprastav a TSS Grade nedávno prešli reštrukturalizáciou, keď si odpísali väčšinu svojich dlhov voči dodávateľom.
Železnice chcú projekt financovať s využitím peňazí Európskej únie z nového Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020. Modernizácia úseku, vrátane obnovy železničných staníc Považská Bystrica a Považská Teplá, je plánovaná na štyridsať mesiacov, teda tri roky a štyri mesiace, od odovzdania prvého staveniska. Ide o prvú etapu modernizácie železničnej trate Púchov – Žilina.
Trať do Žiliny má byť obnovená postupne do roku 2019
Na hlavnej domácej železničnej trati boli doteraz zmodernizované pre rýchlosť do 160 kilometrov za hodinu traťové úseky v dĺžke 138 kilometrov – Bratislava, Rača – Nové Mesto nad Váhom (92 km), Nové Mesto nad Váhom – Zlatovce (17,5 km), Trenčianska Teplá – Beluša (vyše 20 km) a Beluša – Púchov (8,5 km).
Modernizácia železničnej trate, vrátane viacerých staníc, medzi Bratislavou a Žilinou v dĺžke dvesto kilometrov na zvyšných troch úsekoch by sa mala skončiť postupne do konca roku 2019. Samotný uzol Žilina by mal byť zmodernizovaný do roku 2020. Po ukončení modernizácie celej trate by sa cesta vlakmi mala skrátiť o tridsať minút. Modernizácia takmer všetkých úsekov je financovaná z peňazí Európskej únie, výnimkou je úsek pri Trenčíne.
Druhá etapa modernizácie trate Púchov – Žilina v úseku Považská Teplá – Žilina (23 km) sa začala vo februári 2014. Zákazku získalo Združenie TEBS na čele so spoločnosťou TSS Grade. Zmluvná cena prác na celom úseku Považská Teplá – Žilina je 127,8 mil. eur bez dane (153,35 mil. eur vrátane dane). Predpokladané ukončenie výstavby je vo februári 2017.
Modernizácia traťového úseku pri Trenčíne mešká
Úsek Zlatovce – Trenčianska Teplá (12 km) modernizuje Združenie pod Brezinou vedené tiež TSS Grade. Zmluvná cena prác dosahuje skoro 245 mil. eur bez dane (294 mil. eur s daňou). Európska komisia modernizáciu tohto úseku v programovom období 2007 – 2013 nepreplatila. Dôvodom bol sporný priebeh tendra na výber zhotoviteľa a viaceré súdne spory.
Štát musí zaplatiť náklady z vlastných zdrojov, alebo sa môže pokúsiť prefinancovať časť projektu z peňazí Európskej únie v novom programovom období 2014 – 2020. Modernizácia úseku Zlatovce – Trenčianska Teplá mala byť hotová vo februári tohto roku, zhotoviteľ s prácami mešká, lehota výstavby tak bola predĺžená do novembra tohto roku.