Pri chýbajúcej kontrole auta má byť najprv výstraha, až potom pokuta, navrhuje OĽaNO

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
OĽaNO
Poslanci NR SR za hnutie OĽaNO, zľava: Eduard Heger, Veronika Remišová a Gábor Grendel. Foto: archívne, SITA/Diana Černáková

Hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) predloží v parlamente pozmeňujúci návrh k vládnemu návrhu novely zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách

BRATISLAVA 9. októbra (SITA) – Hnutie OĽaNO navrhuje, aby motoristi v prípade nevykonania technickej a emisnej kontroly automobilu dostali od štátu najprv len upozornenie a až potom by mali nasledovať odstupňované pokuty.

Pozmeňujúci návrh k vládnemu návrhu novely zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách chce predložiť na podnet odborníka na dopravu z KDH exposlanca Pavla Zajaca na októbrovej schôdzi Národnej rady SR so začiatkom v utorok.

Za dodatočnú kontrolu do pätnásť dní nulová pokuta

Ako v pondelok informoval poslanec Ján Marosz (OĽaNO), za dodatočnú technickú a emisnú kontrolu do pätnástich dní by bola nulová pokuta, do tridsať dní by stačilo uhradiť tretinu z maximálnej pokuty 330 eur, čiže 110 eur, a do 45 dní dve tretiny, teda 220 eur.

„Chceme ochrániť obyčajných ľudí, ktorí nemajú internet, aby boli upozornení listom a veci si dali do pätnástich dní poctivo do poriadku. Naším pozmeňujúcim návrhom v žiadnom prípade nepodporujeme lajdáckosť obyvateľstva a nechceme, aby po našich cestách chodili autá v zlom technickom stave a zhoršovalo sa životné prostredie,“ povedal Marosz.

Zajac predložil podobný návrh ešte ako opozičný poslanec

Pavol Zajac ako poslanec pred troma rokmi navrhoval, aby ľudia dostali najprv upozornenie a časový priestor na vykonanie kontroly auta, až potom by mala nasledovať pokuta. „Pred troma rokmi, keď som to opakovane navrhoval, celý klub Mosta-Híd, vrátane dnešného ministra Árpáda Érseka bol za môj návrh,“ pripomenul podpredseda KDH. Upozornil, že Jednotný informačný systém v doprave, ktorý je druhý rok v prevádzke, eviduje ročne 40 tisíc pokút za chýbajúcu technickú a emisnú kontrolu.

Štátu má ísť prioritne o bezpečnosť na cestách, nie o výber pokút

V súčasnosti stačí pri vykonaní kontroly, prípadne prehlásení do zahraničia, do pätnástich dní uhradiť dve tretiny z výšky pokuty (220 eur) a podľa novely by sa to malo zmierniť na jednu tretinu (110 eur). „Pozmeňujúci návrh, ktorý pán Marosz predloží na náš podnet, je taký, že človek dostane pokutu a keď vykoná technickú a emisnú kontrolu, odhlási vozidlo do pätnástich dní, tak je považovaná za zaplatenú a neplatí nič,“ uviedol Zajac.

Štátu by podľa neho nemalo ísť prioritne o čo najvyšší výber pokút za neplatnú technickú alebo emisnú kontrolu, ale o to, aby bola bezpečnosť na cestách a autá boli v poriadku. „Vláde by malo záležať na proklientskom prístupe k občanom. Slušná poisťovňa, slušný telefónny operátor nepošle hneď pokutu, keď zabudnete zaplatiť splátku, ale na to najprv upozorní,“ dodal Zajac.

Zámerom bola liberalizácia trhu technickej kontroly

Ministerstvo dopravy a výstavby pripravilo novelu zákona najmä so zámerom liberalizovať trh staníc technickej kontroly a pracovísk emisnej kontroly. Členovia výboru pre financie a rozpočet sa pred druhým čítaním v pléne s týmto zámerom nestotožnili a odporúčajú ponechať rezortu kompetenciu určovať sieť staníc technickej kontroly a pracovísk emisnej kontroly a ich počty tak, ako je to v platnom znení zákona.

Liberalizáciu v tejto oblasti dlhodobo spochybňuje Národná asociácia staníc technickej kontroly (NA STK) s poukázaním na situáciu najmä v Poľsku. Na Slovensku je v súčasnosti v prevádzke 142 staníc technickej kontroly, pričom od roku 2010 sa ich sieť rozšírila o tretinu. Navyše funguje 220 pracovísk emisnej kontroly. Technickú kontrolu nemá približne 130 tisíc áut a emisnú kontrolu 120 tisíc vozidiel.

Štát by mal prísne dohliadať na kvalitu kontrol

Marosz povedal, že OĽaNO je prinicipiálne za liberalizáciu, aby služby technickej a emisnej kontroly boli dostupné a ľudia nemuseli dlho čakať. „Súčasné estekáčky sú využité na 50 percent. Bolo treba urobiť dobrú analýzu, či je potrebný takýto krok, aby to nedopadlo možno ako v Poľsku, kde zjednodušene povedané chodili vraky po cestách,“ upozornil Marosz . „Vítame liberalizáciu, ale budeme účinne trvať na tom, aby štát prísne a striktne dohliadal na kvalitu prevádzaných kontrol, aby sme si nespravili zo Slovenska vrakovisko,“ dodal.

Nekontrolované rozšírenie siete by dohľad výrazne komplikoval

NA STK tvrdí, že prípadnou liberalizáciou trhu by štát stratil kontrolu nad kvalitou a bezpečnosťou vozidiel v cestnej premávke. „Na Slovensku by sa nekontrolovane a nezodpovedne uvoľnila sieť staníc technickej kontroly bez možnosti ministerstva zvládať dozor nad ňou,“ upozornila asociácia.

Bezpečnosti na slovenských cestách podľa nej omnoho viac prospeje zavedenie zvýšených požiadaviek na kvalitu práce staníc technickej kontroly, ktoré by zamedzili nedôsledným kontrolám vozidiel zo strany niektorých prevádzkovateľov. „Nekontrolované a masívne rozširovanie siete by dohľad nad kvalitou výrazne komplikovalo, avšak by malo priamy, masívne negatívny vplyv na nehodovosť a zníženie bezpečnosti na cestách, a to na základe skúseností z Poľsko a Česka,“ dodala asociácia.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Igor MatovičJán MaroszPavol Zajac
Firmy a inštitúcie OĽaNO Obyčajní ľudia a nezávislé osobnostiSTK Stanica technickej kontroly