V tendri Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s., (NDS) na dodanie technologického vybavenia tunela Višňové, vrátane informačného systému rozostavanej diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala, je už známe rozhodnutie na základe námietok. Ide o zákazku s odhadovanými nákladmi 71,5 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty.
Námietky po lehote
Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) najnovšie zastavil preskúmanie úkonov kontrolovaného, teda diaľničiarov, z dôvodu, že navrhovateľ doručil námietky po zákonnej lehote. Ako úrad informuje na svojom portáli, rozhodnutie o zastavení konania je právoplatné od 17. apríla.
Doležal chce zrýchliť prípravu výstavby diaľničných úsekov, ÚHP však hodnotí štúdie dlhé mesiace (video)
Námietky sa podľa úradu týkali dvoch navzájom prepojených skutočností – neposkytnutia vysvetlenia informácií potrebných na vypracovanie ponúk, resp. neodpovedania na žiadosť o vysvetlenie súťažných podkladov v lehote a následného nepredĺženia lehoty na predkladanie ponúk súvisiaceho s nevysvetlením súťažných podkladov.
„Z námietky navrhovateľa implicitne vyplýva, že podával žiadosť o vysvetlenie z dôvodu, že nepoznal presný rozsah licenčných podmienok, čo mu bránilo vo vypracovaní ponuky,“ uviedol úrad.
Technológie pre tunel Višňové
Navrhovateľovi už v čase podávania predchádzajúcich námietok bolo podľa ÚVO jednoznačne zrejmé, aký je presný rozsah licenčných podmienok, pretože ak by nepoznal ich rozsah, nemohol by namietať ich neprimeranosť.
Slovensko môže prísť o milióny z eurofondov. Diaľničné projekty zlyhali a treba vyvodiť zodpovednosť, tvrdí Andrassy
„Nakoľko navrhovateľ preukázateľne odpoveď na predmetnú otázku poznal už pred doručením žiadosti o vysvetlenie kontrolovanému, charakter žiadosti o vysvetlenie, resp. predmetnej otázky možno označiť ako bezvýznamný pre prípravu ponuky navrhovateľa,“ dodal úrad.
NDS v tendri na dodanie technológie pre tunel Višňové a informačného systému úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala aktuálne vyhodnocuje ponuky. Predkladali ich ešte 2. marca, pričom diaľničiari pôvodnú lehotu z 25. októbra minulého roka šesťkrát predĺžili. Ponuky doteraz nezverejnili, rovnako ani ich vyhodnotenie.
Viaceré kritériá
Zákazka je plánovaná na dva roky, pri vyhodnotení rozhodujú viaceré kritériá – navrhovaná celková cena má váhu 86 %, lehota výstavby 10 % a predĺžená záručná doba a záručný servis 4 %.
Úrad pre verejné obstarávanie skúma nový tender NDS na mýtne služby za takmer 50 miliónov eur
NDS obstaráva technológiu tunela a informačný systém samostatne popri pokračujúcom dokončovaní stavebnej časti úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala v dĺžke 13,5 kilometra, z toho tunel Višňové má 7,5 kilometra.
ÚVO v tendri na technológiu pre tunel už v marci zamietol námietky proti podmienkam v iných dokumentoch potrebných na vypracovanie ponuky.
Negatívny efekt „vendor lock-in“
Predmetom námietok bolo nastavenie osobitnej zmluvnej podmienky týkajúcej sa licenčných podmienok, konkrétne možnosti pre NDS alebo tretiu osobu použiť softvér nie len v tejto zákazke, ale aj v iných projektoch diaľničných úsekov a tunelov, či na vytvorenie vlastného nového diela.
Licenčné podmienky, ktoré NDS umožňujú narábať s dodaným informačným systémom vrátane častí, ktoré sú autorským dielom, takmer bez obmedzení, je podľa úradu potrebné vnímať ako zmluvné podmienky smerujúce k legitímnemu cieľu kontrolovaného.
Úrad dodal, že úsilie vyhnúť sa negatívnemu efektu „vendor lock-in“, teda závislosti na produktoch a službách dodávateľa, hoci s možnými vyššími cenovými ponukami, je hospodárnejšie a efektívnejšie, než náprava spôsobených následkov.