Na stavbe prvej etapy severného obchvatu Prešova R4 dokončili osvetlenie tunela Bikoš a prebieha jeho postupné sprevádzkovanie. Osvetlenie je prepojené na trvalú trafostanicu do technologického objektu pri tuneli. Informovala o tom hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková.
Severný obchvat R4 Prešov napreduje, v tuneli čakajú na veľký míľnik
V tuneli Bikoš sú už osadené ventilátory, technológiou vybavené SOS výklenky a zrealizovaný požiarny vodovod. Bikoš je pritom podľa Žgravčákovej vo viacerých uhloch pohľadu unikátny. Vykazuje najmä mimoriadne nízky prítok podzemných vôd.
LED diódový systém osvetlenia
„Suchosť tunela predstavovala veľkú výhodu pri razení a uľahčí aj prevádzku tunela. Tá bude finančne nenáročnejšia popri ´suchosti´ aj vďaka inteligentnému LED diódovému systému osvetlenia,“ vysvetlila hovorkyňa.
Výstavba severného obchvatu na R4 napreduje, všetky vopred stanovené míľniky splnili načas (video)
Dodala, že na mostoch aktuálne pribúdajú rímsy, zvodidlá, zábradlia, obrusná asfaltová vrstva a pracuje sa aj na chodníkových častiach či schodisku. V križovatke Prešov už NDS osadzuje oceľové zvodidlá.
„Po celej trase pracujeme aj na oplotení realizujeme základy, osádzame stĺpy a montujeme pletivo. Taktiež sa pracuje na finálnej úprave svahov a ich zahumusovaní, pokračuje realizácia protihlukových stien a dokončujú sa finálne úpravy pod mostnými objektami,“ skonštatovala Žgravčáková.
Vo výstavbe od roku 2019
Prvá etapa severného obchvatu Prešova na R4 v dĺžke 4,3 kilometra je vo výstavbe od leta 2019. Jeho súčasťou je tunel Bikoš, ktorý čoskoro pribudne do prevádzky, má dĺžku 1,15 km a bude sa v ňom dať jazdiť rýchlosťou 100 km/h.
Motoristi by mohli začať využívať tunel Bikoš pri Prešove koncom leta, razenie „suchého tunela“ bolo veľkou výhodou
Je to dvojrúrový tunel s tromi priečnymi prepojeniami a siedmimi SOS výklenkami v každej rúre. Na stavbe je 155 stavebných objektov, deväť mostov a po dokončení ušetrí úsek motoristom približne desať minút cesty.
Zmluvná cena výstavby úseku je takmer 143 miliónov eur bez DPH. Zhotoviteľom je združenie stavebných spoločností Váhostav-SK, a. s., Bratislava a TuCon, a. s., Žilina. Predpokladaná intenzita dopravy je na úrovni 15-tisíc vozidiel za deň. Plánovaný termín odovzdania je v lete tohto roka.