Súčasťou výpočtu registračného poplatku sa stane aj parameter ekologickej prevádzky automobilu. Vo štvrtok o tom rozhodli poslanci, keď schválili pozmeňujúci návrh Mariána Viskupiča (SaS) k zákonu o dani z osobitnej stavby.
„Zmena spôsobu výpočtu sleduje zavedenie ekologického aspektu pri registrácii vozidiel a prináša zvýhodnenie novších vozidiel, ktoré majú nižší vplyv na životné prostredie,“ objasnil poslanec.
Zvýhodňovanie starých vozidiel
Súčasný stav poplatkov funguje od roku 2016. Neskôr bol ich výpočet doplnený o koeficient veku automobilu. Vďaka tomu, že Slovensko uplatňuje práve tento parameter, a teda formu majetkovej dane, zvýhodňuje dovoz a registráciu starých, menej ekologických vozidiel.
Väčšina štátov EÚ podporila, aby sa od roku 2035 mohli predávať iba nové osobné autá s nulovými emisiami CO2
Väčšina krajín Európskej únie má pritom zavedený registračný poplatok ako formu vlastnosti výrobku, teda kombináciu ekologických parametrov, ako napríklad CO2, hmotnosti vozidla či spotreby paliva.
Zmeny pri ekologických automobiloch
„Predložený návrh zákona odstraňuje formu majetkovej dane (ruší sa koeficient veku vozidla) a zavádza výpočet registračného poplatku ako súčin výkonu a ekologického koeficientu vozidla (emisnej normy vozidla),“ uvádza návrh.
Táto zmena umožní, aby výška poplatku motivovala ku kúpe ekologických automobilov. Platiť bude, že čím ekologickejšie vozidlo, tým nižší správny poplatok. Slováci by vďaka tejto zmene mali ušetriť približne 32 mil. eur.