Slovensko má záujem o využitie prostriedkov Európskej únie aj na financovanie modernizácie ďalších úsekov železničnej trate Žilina – Košice – Čierna nad Tisou či na plánovanú výstavbu vysokorýchlostného vlakového spojenia krajín V4. Eurozdroje by mohli ísť aj na modernizáciu riečneho prístavu v Bratislave.
Rokovanie s Európskou komisiou
Ministerstvo dopravy SR vo štvrtok informovalo, že ide o pripravované projekty do programu Nástroj na prepájanie (CEF) v rámci aktuálneho rozpočtu EÚ, ale aj projekty do nasledujúceho programového obdobia 2028 – 2034, keďže plánovanie dopravných stavieb je dlhodobý proces.
Štátna tajomníčka ministerstva dopravy Denisa Žiláková z tohto dôvodu už rokovala s Heraldom Ruijtersom z Generálneho riaditeľstva pre mobilitu a dopravu v Európskej komisii.
Slovensko je bližšie k výstavbe druhej etapy severného obchvatu Prešova, z EÚ dostane milióny eur (video)
„Veľmi oceňujeme záujem Európskej komisie o modernizáciu dopravnej infraštruktúry na Slovensku. Sme si vedomí všetkých záväzkov, ktoré máme v oblasti modernizácie a výstavby železničných koridorov. Pracujeme naozaj tvrdo na tom, aby sme ďalej mohli na tieto projekty čerpať eurofondy,“ povedala štátna tajomníčka.
Vysokorýchlostné vlakové spojenie
Medzi projektami, ktoré bude SR presadzovať, je aj spomínané vysokorýchlostné vlakové spojenie krajín V4. Podľa ministerstva dopravy Slovensko nechce byť v tomto procese obídené, preto vynakladá maximálne úsilie pri tvorbe a finalizácii štúdie uskutočniteľnosti, aby mohli pokračovať s prípravou projektu a dobehli ostatné krajiny V4.
„Modernizácia prístavov na Dunaji je téma, ktorá bola v posledných rokoch odsunutá. Vďaka modernizácii by bolo možné presunúť značnú časť tovarov na vodnú cestu a tak odľahčiť cesty a železnice,“ uviedla rezortná hovorkyňa Petra Poláčiková.
Železnice vybrali víťaza tendra na obnovu trate z Devínskej Novej Vsi k hranici s Rakúskom
V prípade bratislavského prístavu bude potrebné dokončiť proces majetkoprávneho vysporiadania, aby mali Verejné prístavy vlastníctvo pozemkov a infraštruktúry a mohli na modernizáciu čerpať eurofondy, vrátane CEF,“ vysvetlila.
O možnosti získavať európske zdroje svedčí aj to, že Slovensko získalo viac ako 69 miliónov eur z CEF na výstavbu druhej etapy severného obchvatu Prešova na rýchlostnej ceste R4 a na projektovú prípravu ďalších úsekov R4 smerom na hranicu s Poľskom.