Príprava výstavby obchvatu Veľkej Lomnice v Kežmarskom okrese v smere na Vysoké Tatry naďalej pokračuje.
Proces posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) zatiaľ nebol ukončený, Správa a údržba ciest Prešovského samosprávneho kraja (PSK) by však chcela začať s výstavbou prvej časti projektu, okružnej križovatky, na jar budúceho roka.
A to za predpokladu, že sa úspešne podarí majetková príprava. Informovala o tom agentúru SITA vedúca úseku riaditeľa Správy a údržby ciest PSK Jana Krivková. Výstavba obchvatu je nevyhnutná aj podľa starostu Veľkej Lomnice Petra Dudu.
Tvoria sa tam kolóny
Cesta druhej triedy II/540, ktorá prechádza centrom obce s obojstrannou obytnou zástavbou, je už dlhodobo mimoriadne vyťažená, často sa tam tvoria kolóny. Potvrdil to pre SITA starosta Duda, ktorý označil obchvat za veľmi potrebný.
KDH vyzvalo ministra Ráža, aby vypísal výberové konania na nové vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti
Prejazd obcou totiž nevyužívajú len rezidenti Veľkej Lomnice, Starej Lesnej, Tatier či Ždiaru, ale aj tranzitná doprava smerujúca do Poľska a opačne.
„Keďže tranzit nákladnej dopravy, ktorá je ťažšia ako 7,5 tony, je cez Ždiar obmedzený, logistické spoločnosti využívajú malé dodávky do 7,5 tony, aby skrátili tranzitný čas pre svoju prepravu. Tie následne po zídení z diaľnice pri Poprade prechádzajú do Poľska cez Lomnicu a naopak,“ opísal ďalší problém starosta.
Dovolenkári využívajú kritický úsek
Ďalšou skupinou sú podľa jeho slov návštevníci a dovolenkári počas letnej, no predovšetkým zimnej turistickej sezóny. Na presun do lyžiarskych stredísk v Tatranskej Lomnici či Ždiari využívajú práve kritický úsek.
Orientačné náklady na výstavbu obchvatu s dĺžkou viac ako 3,4 kilometra predstavujú nateraz viac ako 23 miliónov eur. Samotný projekt bude rozdelený na dve etapy. V rámci prvej časti úvodnej etapy je prioritný spomínaný kruhový objazd. Na jeho výstavbu už má kraj finančné krytie vo výške troch miliónov eur.
„Ide o prostriedky z balíka Integrovaná územná stratégia, ktoré boli vyčlenené pre Prešovský samosprávny kraj. Schválila ich už Rada partnerstva PSK,“ ozrejmila Krivková. S prácami na druhej etape obchvatu sa podľa Správy a údržby ciest PSK začne najskôr v rokoch 2026 až 2028.
Uchádzať sa chcú o eurofondy
Výstavba bude podľa kraja napredovať aj v závislosti od finančných prostriedkov a majetkovoprávneho vysporiadania pozemkov.
„Keďže ide o značne vysokú sumu, určite sa budeme uchádzať o zdroje z európskych fondov a rôznych iných grantových systémov, prípadne z prostriedkov Slovenskej republiky prostredníctvom rôznych dotačných mechanizmov,“ doplnila vedúca úseku riaditeľa Správy a údržby ciest PSK.
Prevádzkovateľ dopravy pod Tatrami rieši problémy s vodičmi a chýbajúcimi spojmi
Úsek prvej etapy projektu však už podľa jej slov má pyrotechnický aj predbežný archeologický prieskum za sebou.
Preložka cesty II/540 je navrhnutá mimo zastavané územie západne od obce cez lokality Na rovni a Nad rašeliniskom, kde by cesta mala sprístupniť územie pre pripravovaný priemyselný park.
Pôvodne ho mala stavať Slovenská správa ciest
Začínať sa má na ceste I/66 v plánovanej okružnej križovatke pred čerpacou stanicou či križovatkou s cestou vedúcou k čističke odpadových vôd. Kruhový objazd mal byť pôvodne súčasťou výstavby druhej etapy dlhodobo pripravovanej preložky cesty I/66 Poprad – Kežmarok.
Tú má postaviť správca úseku Slovenská správa ciest (SSC), hovorí sa o nej roky. Z dôvodu dodržania časového plánu a technologických postupov napokon výstavbu križovatky previedla SSC na Správu a údržbu ciest PSK. To umožní urýchlenie začatia výstavby obchvatu Lomnice v smere na Tatry.
Ten bude končiť plynulým napojením na pôvodnú cestu II/540 za ďalšou navrhovanou okružnou križovatkou do obce Stará Lesná.