- aktualizované 12. februára 2024, 15:40
Po zavedení nového integrovaného dopravného systému (IDS) v Banskobystrickom samosprávnom kraji (BBSK) majú vodiči autobusov prímestskej dopravy dopravcov SAD Lučenec a SAD Zvolen značné problémy.
Na tlačovej besede v Banskej Bystrici o tom informoval predseda výboru Základnej organizácie OZ KOVO SAD Lučenec Robert Molnár s tým, že vodiči podľa jeho vedomosti neboli riadne zaškolení do nových technických zariadení, ktoré majú tiež časté výpadky.
Problémy s technickou stránkou
Problémy sa vyskytujú len niekoľko dní od zavedenia ostrej prevádzky IDS v Banskobystrickom kraji.
„Prínos fungujúceho IDS je nespochybniteľný. Ale to, s čím teraz vodiči zápasia, je technická stránka veci – podľa mňa nevhodne navrhnuté riešenie, kde je odbavovacie zariadenie nestabilné,“ hovorí zástupca zamestnancov s tým, že nejde len o konštrukciu systému, ale aj o vypadávajúci softvér ovplyvnený častými výpadkami pokrytia internetového signálu, poruchami tlačiarne a podobne. Vodiči podľa neho často nemôžu vydať cestujúcim lístok a títo tak cestujú zadarmo, čím dopravca prichádza o príjem.
Banskobystrický kraj spúšťa ostrú prevádzku integrovaného dopravného systému
„Naši vodiči neboli na tento systém odborne zaškolení, navyše ide o systém, ktorý je neprehľadný a technicky náročnejší,“ konštatoval Molnár s tým, že sa kopia sťažnosti a rastie neochota nastupovať do práce, aby nemuseli čeliť tlaku cestujúcich, pričom rovnaká situácia je aj u vodičov SAD Zvolen.
Kritický počet vodičov
Problémom je podľa neho aj potreba doriešiť mzdy a zamestnanecké výhody, aby neprichádzali o vodičov a mohli prilákať perspektívne nových. Odborári apelujú aj na predsedu BBSK Ondreja Luntera, aby vstúpil do kolektívnych vyjednávaní v rámci tripartity, teda s BBSK ako objednávateľom, zamestnávateľmi – dopravcami SAD Lučenec a SAD Zvolen a zástupcami zamestnancov.
Banskobystrickí autobusoví dopravcovia majú mať vyššie ceny, kraj žiada dôkladné zdôvodnenie navýšenia
Ako dodala predsedníčka Rady OZ KOVO Monika Benedeková, zlepšovanie pracovných podmienok vodičov autobusovej dopravy je jedným z predpokladov zvyšovania atraktivity tohto povolania, „pretože počet vodičov dramaticky klesá a noví neprichádzajú“. Podľa predsedníčky sú problémom aj verejné obstarávania dopravy vo verejnom záujme, kde jediným kritériom je cena.
„Tak sa nezvýši atraktivita tohto povolania a budeme sa donekonečna boriť s nedostatkom vodičov,“ dodala Benedeková.
„Môže sa stať, že na dvoroch budú stáť nové autobusy, ale nebude ich mať kto riadiť,“ uzavrel Molnár.
Ostrá prevádzka IDS sa v Banskobystrickom kraji začala po mesiac trvajúcej skúšobnej dobe 1. februára. Na úvod je do systému zahrnutá prímestská autobusová doprava s predpokladom integrovania mestskej hromadnej dopravy a vlakovej dopravy. Autobusy pre BBSK prevádzkujú spoločnosti SAD Zvolen a v južných okresoch SAD Lučenec.