Jednou z možností zabezpečenia financovania železničnej osobnej dopravy vo verejnom záujme je aj zvýšenie ceny cestovného. Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nominant Sme rodina) to považuje za legitímnu tému v spojitosti s potrebou zvyšovania výnosov.
„Aj to je na stole, prečo nie? Ak na jednej strane sme tlačení k tomu, že máme byť hospodárnejší, čiže mať nižšie náklady a vyššie výnosy, tak vyššie výnosy môžeme mať len vďaka tomu, že prevezieme viac cestujúcich, alebo zvýšime cenu,“ informoval minister dopravy v piatok v rámci živého prenosu na sociálnej sieti.
Rokovanie s ministrom financií
Doležal potvrdil, že vo štvrtok rokoval s ministrom financií Igorom Matovičom (OĽaNO) a ďalšími zástupcami oboch rezortov o budúcom štátnom rozpočte. Za hlavnú prioritu označil požiadavku na zvýšenie prostriedkov a limitu zamestnancov Slovenskej správy ciest (SSC) pre realizáciu investičných projektov.
Železničná spoločnosť bojuje s nedostatkom rušňovodičov, problém chce vyriešiť častejšími školeniami
„Aby SSC plnila svoju základnú funkciu, potrebuje 80 mil. eur ročne na údržbu ciest I. triedy,“ uviedol minister. Spolu s opravami ciest by však bolo potrebných približne 120 mil. až 130 mil. eur za rok.
Grafikon sa bude meniť
Rezort dopravy pripravuje úpravu grafikonu verejnej dopravy, čo je súčasť memoranda o spolupráci medzi rezortmi dopravy a financií.
„S poradcami ministerstva financií sa pozrieme na grafikon verejnej dopravy. Je to akýsi prvý krok k dopravnej autorite, ktorá bude konsolidovať nielen vlaky, ale aj autobusy k vlakom. To všetko je v programovom vyhlásení vlády,“ podotkol minister dopravy.
Na základe memoranda treba hľadať efektívnejší grafikon, úspory v prevádzke Železničnej spoločnosti Slovensko a výhľadovo znižovať výdavky na ňu. Doležal s tým nesúhlasí, lebo žiada vyššie výdavky, aby bol počet cestujúcich vo vlakoch vyšší.
Odsúdení na konflikt
V prípade financovania železničnej infraštruktúry, ktorú minister dopravy zaradil na druhé miesto v prioritách, sa s rezortom financií rozchádzajú vo výške sumy.
„Tu bude asi väčší spor, lebo sme sa netrafili rádovo o 130 mil. eur. Železnice majú problém, ktorý pred sebou tlačia dlhé roky,“ povedal Doležal.
Dlhodobo zanedbanú infraštruktúru podľa neho nemožno vyriešiť naraz, ale s odloženou údržbou treba niečo robiť. Pre nekvalitnú infraštruktúru je na niektorých tratiach spomalená rýchlosť, čo má vplyv osobnú dopravu. „Sme odsúdení na konflikt. Financi chcú dať menej, ja chcem viac,“ hovorí Doležal.
Železničná spoločnosť Slovensko dostane dotáciu za takmer 90 miliónov eur, ani to však stačiť nebude
Infraštruktúra je podľa neho tak zanedbaná, že k nej treba veľký obslužný personál.
„Ak by sme mali trate automatizované alebo riadené centrálne, nepotrebujeme toľko ľudí na prevádzku infraštruktúry,“ tvrdí minister dopravy. Vyššie investície do infraštruktúry podľa neho umožnia, aby prevádzka bola lacnejšia a zároveň osobná doprava efektívnejšia.