Zväz autobusovej dopravy predložil nový návrh, ktorý podľa odborárov obnovil nádej na dohodu.
Zväz autobusovej dopravy (ZAD) a Odborový zväz (OZ) KOVO sa na stredajšom rokovaní posunuli bližšie k uzavretiu kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa vo verejnej cestnej doprave na rok 2019 po tom, ako predstavitelia ZAD predložili nový návrh k rastu miezd.
„Náš pôvodný návrh bol inflácia plus jedno percento a dnes sme sa posunuli o jedno až dve percentá vyššie, ale zároveň sa snažíme zohľadniť iné fakty, napríklad, že v minulom roku sa dvíhali mzdy v odvetví autobusovej dopravy v priemere o päť a viac percent bez toho, aby bola kolektívna zmluva,“uviedol v stredu na tlačovej besede v Banskej Bystrici prezident ZAD Peter Sádovský.
Dodal, že celkovo by išlo o nárast miezd minimálne 10 percent za dva roky, čo je slovenský nadpriemer. Sociálni partneri sa naďalej rozchádzajú v návrhoch, respektíve požiadavkách na rast tarifnej mzdy.
Zostávajú na pôvodných požiadavkách
Tretie kolo vyjednávaní podľa hlavnej kolektívnej vyjednávačky a podpredsedníčky Rady OZ KOVO Moniky Benedekovej obnovilo nádej, že autobusoví dopravcovia sa dočkajú novej kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa.
Odborári podľa nej stále zostávajú na pôvodných požiadavkách, pokiaľ ide o tarify, ale pokiaľ ide o rast priemerných miezd, tam zamestnávatelia predložili nový návrh, o ktorom podľa nej má zmysel rokovať.
„K návrhu zamestnávateľov musíme zvolať zástupcov našich základných organizácií, aby sme s nimi diskutovali,“uviedla Benedeková s tým, že môže nastať aj krajná situácia, že mandát na vyjednávanie ostane pôvodný.
Zamestnávatelia podľa OZ KOVO navrhli pôvodne zvýšenie tarifnej mzdy na 3,50 eura za hodinu a zotrvali na návrhu v prípade rastu priemernej mzdy o 3,6 % (o 1 % nad očakávanú mieru inflácie na úrovni 2,6 %).
Odborári žiadajú nárast tarifnej mzdy vodičov na 4 eurá za hodinu s garantovanou výškou základnej mzdy 4,47 eura za hodinu a zvýšenie priemernej mzdy o 6,5 %.
Veľké regionálne rozdiely
„Toto boli tak vzdialené požiadavky, že sa len veľmi ťažko dalo očakávať, že sa budeme zbližovať tak, aby sme dokázali dospieť k dohode,“uviedla Benedeková k prvým dvom kolám vyjednávania, ktoré prebehli koncom minulého roka.
Práve preto, že určitú dobu absentovala kolektívna zmluva vyššieho stupňa, nastali veľké regionálne rozdiely. „Počas tých dvoch rokov, kedy táto zmluva nebola uzatvorená, sústredili sme sa na podnikovú úroveň a snažili sme sa v tých podnikoch, ktoré boli najslabšie, v rámci podnikového vyjednávania mzdovú úroveň zvyšovať tak, aby sa tie regionálne rozdiely čo najviac zmenšovali,“doplnila vyjednávačka.
Priestor na vyjednávanie v podnikoch
„Vzhľadom na rôznorodosť dopravcov v rámci Slovenska, navrhujeme ponechať priestor na vyjednávania na podnikovej úrovni s tým, že vyššia kolektívna zmluva by mohla nastaviť základné pravidlá, ale nie vyčerpávajúcim spôsobom stanoviť všetky pravidlá a mzdové nárasty vo všetkých podnikoch autobusovej dopravy na Slovensku,“dodal Sádovský.
Zväz autobusovej dopravy zastrešuje výkony v autobusovej doprave na celom Slovensku, v ôsmich samosprávnych krajoch, 79 okresoch a 2 890 obciach. Sektor slovenskej autobusovej dopravy ročne prevezie takmer 250 miliónov cestujúcich, zabezpečí viac ako 230 miliónov najazdených kilometrov a jeho flotila predstavuje 4 300 vozidiel, s ktorými jazdí približne 4 770 vodičov. ZAD má sedemnásť členov, ktorými sú najväčší autobusoví dopravcovia na Slovensku.