Ovocinári nebudú musieť používať toľko postrekov. Pomôže aplikácia, za ktorou sú aj Slováci

VitiGroup
Digitálne riešenia pomôžu pestovateľom citrusov znížiť používanie pesticídov. Foto: VitiGroup, 2022.

Celosvetový obchod s rezanými kvetmi a citrusovými plodmi dosahuje hodnotu približne 30 miliárd eur. Odvetvie však zaostáva v používaní technológií. Zmeniť to môže aj aplikácia, za ktorou stojí grafická dizajnérka zo Slovenska a jej partneri. V Champagne už ich aplikácia pomohla znížiť používanie pesticídov o 58 percent.

V roku 2017 sa Martina Drobná náhodou stretla s biológom a entomológom Dr. Brunom Gábelom. „Všetko to začalo mojou mamou,“ hovorí Drobná, slovenská grafická dizajnérka a koordinátorka projektu Citrus-Port. „Povedala mi o svojom novom susedovi v Modre, vynikajúcom vedcovi, ktorý pracoval na tom, ako pomôcť pestovateľom ovocia predvídať riziko chorôb a škodcov na úrode,“ povedala.

Aplikácia Vitiport

Gábel jej vysvetlil, ako jeho ručne napísané výpočty pomohli miestnym pestovateľom hrozna tým, že predpovedali pravdepodobné riziko ochorenia v rôznych obdobiach. To znamenalo, že pestovatelia sa mohli zamerať na postrek v období ošetrovania svojich plodín a nemuseli postrekovať nepretržite ako v minulosti.

Vtedy prišla na rad Drobná. Spolu s podnikateľom v oblasti informačných technológií, Romanom Korbačkom, vytvorili web a aplikáciu s názvom VitiPort. „Naším cieľom bolo vytvoriť systém na podporu rozhodovania, ktorý by vedel pestovateľom poradiť, či a kedy plodiny ošetriť,“ vysvetlila. Trojica odvtedy Vitiport komercializovala a tiež vyvinula sesterskú platformu Genimen-port pre jablká a hrušky.

CitrusPort má globálny potenciál

Rovnakú technológiu čoskoro uvedú aj na pomoc pestovateľom citrusov, z ktorých mnohí sídlia v stredomorských krajinách. Úrodu im každoročne ohrozujú choroby a škodcovia, vrátane sivej plesne, hnedej hniloby či čiernej škvrnitosti, alebo múčnatky citrusovej.

„V mnohých pestovateľských oblastiach je bežné postrekovať, vedie to však k začarovanému kruhu nadmerného postrekovania,“ vysvetľuje Drobná. „Čím viac striekate, tým viac si patogén buduje rezistenciu a potom musíte postrekovať ešte viac, aby ste ho mali pod kontrolou.“ Predplatitelia si stiahnu aplikáciu, nájdu svoju farmu prostredníctvom GPS a na začiatku každého týždňa dostanú presný údaj o riziku chorôb číhajúcich na ich plodiny a rady týkajúce ošetrovania. Vďaka záujmu z Austrálie, USA a Tuniska má CitrusPort globálny potenciál.

Drobná dúfa, že časom môže CitrusPort replikovať pôsobivé výsledky, ktoré už tím dosiahol v prípade hrozna a jabĺk. V Champagne, kde spoločnosť VitiPort pôsobí od roku 2018, pomohli cielené informácie o tom, kedy je potrebné postrekovať, znížiť používanie pesticídov o 58 %.

Viac kvetov vďaka Spotify

Podnikateľ Eric Egberts má vášeň pre kvety a 30-ročnú skúsenosť s ich pestovaním. Jednou z vecí, ktorá ho trápi je obmedzený výber pre spotrebiteľov.

„Na cestách som videl všetky druhy kvetov a nosil som domov rôzne druhy pre priateľov. Každý sa ma pýtal, že kde sa dajú zohnať? Uvedomil som si, že vo väčšine kvetinárstiev je výber pre spotrebiteľa obmedzený len na najpredávanejšie druhy, ako sú červené ruže, ružové sedmokrásky či biele a žlté chryzantémy,“ povedal Egberts.

Problém v kvetinárskom priemysle prirovnáva k hudobnému priemyslu pred streamovacími službami. „Aj pri kvetoch máte len tie možnosti, ktoré má ‚DJ‘ v repertoári,“ povedal.

Jeho cieľom je „odomknúť“ skryté klenoty sveta kvetov prostredníctvom digitálnych inovácií. S jeho projektom Flourisch financovaným EÚ, ktorý zahŕňa pestovateľov, veľkoobchodníkov a tím počítačových vedcov, dúfa, že sa mu podarí urobiť pre kvety to, čo Spotify urobilo pre hudobný priemysel. Plánom je zvýšiť výber pre spotrebiteľov a zároveň ponúknuť pestovateľom novú cestu na trh.

Otvorenie prístupu k novým trhom

Jeho systém umožňuje kvetinárstvam združovať svoje ponuky a aplikácia sa postará o miešanie a kombinovanie kvetov tak, aby vyhovovali ich želaniam zákazníkov. Tí sa tak už nemusia spoliehať na hotové kytice. „Náš systém dokáže vytvárať automaticky kytice na základe rôznych preferencií spotrebiteľov, ako aj ich predchádzajúcich výberov, pričom potenciálne môžu predstaviť zákazníkom tisíce nových odrôd,“ povedal.

„Pre spotrebiteľa je to všetko o prispôsobení kytíc na mieru konkrétnemu vkusu a preferenciám. Pre pestovateľov ide o otvorenie prístupu k novým trhom, ale aj o to, aby mali lepší prehľad o tom, kam ich kvety smerujú a kde sú obľúbené,“ dodáva.

Z hľadiska životného prostredia systém umožňuje vybrať si kvety, ktoré sú produkované s najnižšou uhlíkovou stopou a/alebo len od miestnych pestovateľov.  Pripúšťa, že náklady spotrebiteľov by boli o niečo vyššie a dodacie lehoty o niečo dlhšie, keďže rôzne kvety sa získavajú z rôznych miest. Egberts je však presvedčený o tom, že po jeho nápade je dopyt.

Každý z týchto projektov bol podporený Európskou radou pre inovácie (EIC), ktorá pomáha významným inováciám v tom, aby sa rozšírili. Na tomto odkaze sa dozviete viac o rade EIC.

Tento článok bol pôvodne publikovaný v magazíne EÚ pre výskum a inovácie Horizon.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Martina Drobná