Rok 2021 má byť pre banky zlý. Dotkne sa to ich klientov?

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Banka 2.jpg
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Menej jedla, menej spotrebného tovaru. Aj tak banky charakterizujú zmenu nákupného správania domácnosti, na ktorom sa podpísala koronakríza. Podľa oficiálnych prognóz medzinárodnej ratingovej agentúry Moody’s však ani vyhliadky samotných bánk nie sú pozitívne.

Neistota a menej zisku

Kríza tak postihla aj bankový sektor, ktorý je úzko prepojený s vývojom reálnej ekonomiky. Neistota, ktorá zasahuje firmy, živnostníkov či zamestnancov sa premieta do ich zníženej schopnosti platiť už existujúce úvery.

Smutným príkladom je bankrot 1 147 Slovákov, ktorý podľa analýzy spoločnosti Crif SK vyhlásili v novembri 2020. Finančné inštitúcie sa preto snažia vytvárať čo možno najlepšie podmienky pre klientov, ako napríklad predĺženie možnosti odkladu splátok.

Šetríme na spotrebe, ale investujeme do bývania

Samotné domácnosti obmedzujú množstvo spotrebných úverov. „V porovnaní s rokom 2019 úverovanie obyvateľstva naďalej rastie, ale rast sa týka hlavne úverov na nehnuteľnosti,“ povedala pre agentúru SITA analytička Poštovej banky Jana Glasová.

Glasová poukazuje tiež na to, že z hľadiska klientskeho správania má v dobe krízy väčšiu prioritu riešenie nového bývania alebo jeho rekonštrukcia, pričom nepredpokladá zmenu tohto trendu.

Príkladom je aj toto vianočné obdobie „Na čom sa však Slováci (86 %) zhodli, je fakt, že si kvôli vianočným nákupom nebudú peniaze požičiavať,“ uviedla pre Webnoviny.sk Linda Valko Gáliková, PR manažérka  365.bank.

Takáto forma spomalenia ekonomiky tak bude vplývať na ziskovosť bánk. Klienti sa však o svoje úspory obávať nemusia.

Podľa Mateja Baštáka, analytika Slovenskej sporiteľne, slovenské banky sú na takúto krízovú situáciu pomerne dobre pripravené a s krátkodobým výpadkom zisku by nemali mať vážne problémy.

Či sa nižšia ziskovosť bánk premietne do zvyšovania poplatkov či zavádzania nových nateraz žiadna banka nehovorí.

Ako Webnovinám vysvetlila hovorkyňa Československej obchodnej banky (ČSOB) Anna Jamborová, podľa zákona banky musia zverejňovať zmeny v sadzobníkoch poplatkov a úrokov minimálne dva mesiace vopred.

Analytik Radovan Ďurana z Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INESS) nevedel presne povedať, ako sa po poklese ziskov banky zachovajú. Doplnil však, že aj ony musia zohľadňovať ekonomickú situáciu domácností.

Zvyšovanie poplatkov bez zváženia týchto faktorov im automaticky nemusí podľa neho priniesť zisk.

Pandémia pomohla digitalizácii

Jedným z mála pozitív krízy je pre klientov posilnenie dostupnosti služieb z pohodlia domova. Súčasná kríza v podstate len urýchlila proces digitálnej transformácie u jednotlivých bánk. Tie vo veľkej miere investovali do dostupnosti služieb.

Kvôli bezpečnosti si tak elektronické bankovníctvo vyskúšali aj klienti, ktorí za normálnych okolností uprednostňovali fyzickú návštevu pobočky. Veľký úspech tiež zažívajú aj bezkontaktné platby. VÚB banka napríklad zaznamenala ich nárast z 31% na 57%.

Banky si súčasnú ekonomickú situáciu uvedomujú, a preto aj do budúcna plánujú vychádzať svojim klientom v ústrety. „Našim prvoradým cieľom bolo a je, aby sa súčasná pandémia a jej dopady, nijako neprejavili na kvalite a dostupnosti našich služieb pre klientov,“ tvrdí Jamborová.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Anna JamborováJana GlasováLinda Valko GálikováMatej BaštákRadovan Ďurana
Firmy a inštitúcie 365 bankČeskoslovenskej obchodnej bankyCRIF SKČSOB Československá obchodná bankaINESS Inštitút ekonomických a spoločenských analýzMoody'sPoštová bankaSITA Slovenská tlačová agentúra a.s.Slovenská sporiteľňaVÚB Všeobecná úverová banka