Slovenská inšpekcia životného prostredia rieši možnú kontamináciu zeminy na výstavbu diaľnice D4

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Obchvat Bratislava
Stavebné stroje na stavenisku počas kontrolného dňa na stavbe bratislavského obchvatu D4/R7 na úseku diaľnice D4 pri Bratislave. Bratislava, 17. apríl 2018. Foto: SITA/Braňo Bibel

BRATISLAVA 23. apríla (WebNoviny.sk) – Inštitút pre rozvoj Bratislavského kraja podal podnet na Slovenskú inšpekciu životného prostredia, okresný úrad životného prostredia a kriminálnu políciu pre podozrenia, že zo stavby Twin City v Bratislave vyvážajú kontaminovanú zeminu na výstavbu diaľnice D4 a cesty R7. Ako povedal predseda inštitútu Miroslav Dragun, obrátili sa aj na stavebné úrady v Podunajských Biskupiciach a Jarovciach. Dragun zdôraznil, že spoločnosť Cintra nevie, „akú zeminu mu subdodávatelia vozia na stavbu diaľnice“. Je totiž veľmi pravdepodobné, že zemina je kontaminovaná znečistením z bývalej rafinérie Apollo.

Používajú necertifikovanú zeminu

Podľa Draguna na stavbu budúceho premostenia Jarovského ramena používajú aj stavebnú suť zo skládky v Kopčanoch v bratislavskej Petržalke. Táto zemina nebola kontrolovaná ani certifikovaná, takže sa v nej môžu nachádzať látky ohrozujúce podzemné vody. Inštitút pre rozvoj Bratislavského kraja preto žiada, aby bol na oboch brehoch Dunaja čo najskôr vykonaný štátny stavebný aj vodoochranný dozor, ktorý by mal zistiť, akú zeminu na stavbu diaľnice a rýchlostnej cesty dovážajú.

„Je dôležité, aby Slovenská inšpekcia životného prostredia čo najskôr odobrala vzorky nielen v Podunajských Biskupiciach, ale aj v Jarovciach, aby sme vedeli, čo skutočne používajú stavitelia na stavbu obchvatu D4 a R7,“ vyhlásil.

Dostali dva podnety

Slovenská inšpekcia životného prostredia (SIŽP) potvrdila, že prípadom sa už zaoberá. Ako uviedla jej hovorkyňa Anna Benčeková, dostali dva podnety, a to od Bratislavskej vodárenskej spoločnosti a Inštitútu pre rozvoj Bratislavského kraja.

„Vzhľadom na skutočnosti, ktoré sú predmetom podnetu, a vzhľadom na závažnosť prípadu sa SIŽP týmito skutočnosťami zaoberá aj v súčinnosti s Prezídiom Policajného zboru SR. Vzhľadom na uvedené skutočnosti nie je možné poskytnúť bližšie informácie k danému podnetu,“ uviedla v reakcii Benčeková.

Podobne sa vyjadrilo aj ministerstvo životného prostredia. Hovorca envirorezortu Tomáš Ferenčák uviedol, že kým nebude vec prešetrená, ministerstvo ju nemôže komentovať. „No ak by sa podozrenia potvrdili, ide o vážne porušenie zákona,“ vyhlásil.

Postupujú vraj aj nad rámec legislatívy

Developerská spoločnosť HB Reavis, ktorá buduje nový autobusový terminál na mieste zbúranej stanice, tvrdí, že k životnému prostrediu pristupuje zodpovedne.

„Uvedomujeme si, že budujeme v zóne, ktorá bola historicky znečisteniu vystavená, v tejto oblasti postupujeme mnohokrát aj nad rámec legislatívy,“ uviedla dnes hovorkyňa spoločnosti Martina Jamrichová s tým, že HB Reavis dodržiava legislatívou predpísaný postup pri identifikovaní a sanácii environmentálnej záťaže.

„Do dekontaminácie podložia v území sme doteraz investovali viac ako 16,5 milióna eur,“ zdôraznila. Vysvetlila, že súčasťou prác je vykopanie a odvoz zeminy, vyčistenie a dôkladné filtrovanie podzemných vôd a následný pravidelný posanačný monitoring, pričom všetky výsledky schvaľuje ministerstvo životného prostredia.

„Čo sa týka podaného podnetu, o tom či je alebo nie je pôda kontaminovaná, rozhoduje už počas realizácie projektu odborný geologický dohľad. Ten je vykonávaný externou, odborne spôsobilou osobou tak, ako stanovuje zákon,“ uviedla Jamrichová. Dodala, že v prípade znečistenia výkopovú zeminu odvezú do recyklačného zariadenia na úpravu. „Zemina, ktorá bola klasifikovaná ako použiteľný materiál, sa využíva pri budovaní rýchlostných ciest,“ vyhlásila.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Miroslav Dragun
Firmy a inštitúcie HB ReavisPrezídium policajného zboru SRSIŽP Slovenská inšpekcia životného prostredia