BRATISLAVA 6. apríla (WEBNOVINY) – Slovenskému exportu jednoznačne dominujú automobily. Podľa štatistík totiž takmer každé šieste euro slovenského exportu generuje práve vývoz automobilov. V roku 2013 sa totiž zo Slovenska vyviezol tovar v celkovej hodnote 64,4 miliardy eur, pričom export áut dosahoval v peňažnom vyjadrení vyše 11 miliárd eur. Jeho podiel na celkovom exporte tak predstavoval až 17,2 percenta.
Ako ďalej vyplýva z analýzy Poštovej banky, najviac automobilov vyvezených zo Slovenska pritom z jednotlivých krajín smerovalo do Nemecka v objeme vyše 1,6 miliardy eur. Autá za vyše miliardu eur sme vlani vyviezli aj do Veľkej Británie, Číny a Francúzska. Čína sa tak s objemom takmer 1,3 miliardy eur stala už tretím najväčším dovozcom automobilov zo Slovenska.
Slovenský vývoz sa koncentruje
Silnú pozíciu v slovenskom exporte však majú aj ďalšie tovary, najmä z elektrotechnického priemyslu. Vývoz monitorov, projektorov a televíznych prijímačov vlani dosiahol 5,4 miliardy eur s podielom na celkovom exporte 8,3 percentá. Najviac z tejto tovarovej skupiny sa vyviezlo opäť do Nemecka, a to za vyše 1,1 miliardy eur. Nasledoval vývoz telefónnych súprav s objemom vyše 3,2 miliardy eur, z ktorých sa najviac vyviezlo do Českej republiky za 720 miliónov eur.
Celkovo však možno podľa Poštovej banky konštatovať, že slovenský export je koncentrovaný najmä do 12 vybraných tovarových skupín z celkového počtu vyše 1200. Slovenský vývoz je však silno koncentrovaný aj z teritoriálneho hľadiska. „Dlhodobo totiž platí, že najväčšia časť nášho vývozu smeruje do krajín Európskej únie,“ uvádza sa v analýze. Vlani to bolo až takmer 83 percent celkového exportu, pričom dominovali krajiny ako Nemecko a Česká republika. Z krajín mimo Európskej únie v slovenskom exporte dominuje Ruská federácia s podielom štyri percentá.
Čína je stále lepší partner
Zaujímavý vývoj však v posledných rokoch z tohto hľadiska zaznamenáva Čína. Postupne sa totiž na Ruskú federáciu doťahuje a v rebríčku našich najvýznamnejších obchodných partnerov stúpa stále vyššie.
„Hoci z Číny stále výrazne viac dovážame, než do nej vyvážame, význam Číny ako nášho odberateľa postupne narastá,“ konštatuje Poštová banka. Zatiaľ čo v roku 2007 bol podiel Číny na slovenskom vývoze len 0,8 percenta, tak v roku 2013 to bolo už 2,5 percenta. Hľadať za tým možno najmä spomínaný vývoz automobilov. Podľa jednoduchého prepočtu by sa totiž dalo povedať, že do Číny vlani smerovalo každé deviate auto vyrobené na Slovensku.