BRATISLAVA 13. decembra (WEBNOVINY) – Štát nebude ľudí upozorňovať na neplatnú technickú a emisnú kontrolu (STK a EK). Parlament dnes zamietol novelu zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách, ktorou poslanci za KDH neúspešne presadzovali, aby okresný úrad najprv upozornil vodiča na chýbajúce kontroly a dal mu 30-dňovú lehotu na predloženie platných dokladov. Namiesto toho zostane v platnosti aktuálny stav, kedy vodiči bez platnej STK a EK môžu dostať automaticky pokutu 332 eur.
Zajacovi sa konanie bez upozornenia nepáči
Poslanci NR SR za KDH Pavol Zajac, Ján Hudacký a Jozef Bobík presadzovali, aby sa správne konanie o uložení pokuty začalo až po tom, ak majiteľ vozidla do 30 dní nepredloží doklad o platnej STK a EK. Podľa Zajaca je slušné, aby úrady poslali najskôr upozornenie.
„Sú ľudia, ktorí zabudnú, že sa im skončila platnosť STK alebo EK. Robia to aj poisťovne. Najskôr pošlú upomienku. To isté robia aj telefónni operátori. Je to proklienstký postoj štátu k občanovi,“ povedal pre agentúru SITA Zajac. Poslanci za KDH navrhujú zmeniť aj výšku pokuty pre občanov. Jej výšku navrhujú 66 eur. Pre podnikateľov by mala zostať na súčasnej úrovni, teda 166 eur.
Primárnou úlohou štátu by podľa ďalšieho predkladateľa, poslanca Hudackého, nemalo byť striehnutie na každé zaváhanie alebo zábudlivosť občanov, ale to, aby po našich cestách chodili vozidlá vo vyhovujúcom technickom stave.
Pokuta môže byť uložená aj za vozidlo v garáži
Do roku 2011 mohli byť sankcionovaní vodiči motorových vozidiel bez platnej STK alebo EK iba vtedy, ak ich pri jazde s vozidlom zastavili príslušníci Policajného zboru SR. Novelizácia zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách, ktorá vstúpila do účinnosti 1. februára 2012, umožňuje pokutovať majiteľov vozidiel bez platnej STK alebo EK v rámci správneho konania aj okresným úradom.
Pokuta môže byť uložená za každé vozidlo a za každú kontrolu bez ohľadu na to, či je vozidlo prevádzkované alebo je dlhodobo „zaparkované“ v garáži alebo stodole. Podľa informácií ministerstva dopravy je na Slovensku až 150-tisíc áut bez platnej STK a EK.
Pravidelnú STK a EK kontrolu musí v presne stanovených lehotách absolvovať každé vozidlo, ktoré je prihlásené do evidencie vozidiel, a to bez ohľadu na to, či reálne jazdí, alebo nie. Táto povinnosť vyplýva z predpisov Európskej únie a na Slovensku platí od marca 2005. Lehoty kontrol sa odvíjajú od dátumu prvej evidencie vozidla.