Úrady budú musieť komunikovať s občanmi aj elektronicky

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Počítače, kancelária, ľudia
Foto: shutterstock.com

BRATISLAVA 2. novembra (WEBNOVINY) – Každý štátny orgán bude mať povinnosť prijať od občana podanie alebo žiadosť v elektronickej podobe a v tej istej forme na jeho žiadosť aj odpovedať.

Nepôjde pri tom len o e-mailovú komunikáciu, občan bude môcť elektronickou cestou dostať aj úradné rozhodnutie do svojej osobnej schránky. Vyplýva to zo zákona o eGovernmente, ktorý upravuje spôsob výkonu verejnej moci v elektronickej podobe. Právna norma nadobudla účinnosť 1. novembra.

Občan i podnikateľ bude môcť vybaviť úradné záležitosti na jednom mieste, alebo prostredníctvom svojho počítača. Štát od neho nebude požadovať predkladanie údajov, ktoré už má k dispozícii. Prístup k službám verejnej správy zabezpečí ústredný portál ako centrálny a jednotný zdroj informácií. Znížiť by sa tak malo papierovanie vďaka postupnému prechodu k plne elektronickej forme spracovania dokumentov.

Zvýšenie komfortu občanov

Cieľom návrhu je vytvorenie funkčného modelu elektronických služieb orgánov verejnej správy a verejnej moci a prepojenie základných registrov verejnej správy. Poslanci schválili aj pozmeňujúci návrh nezaradenej poslankyne Jany Žitňanskej, podľa ktorej by mala byť elektronizovaná verejná správa dobre dostupná aj pre zdravotne postihnutých ľudí.

Zákon podporí aj rozšírenie využívania zaručeného elektronického podpisu na všetky služby eGovernmentu ako základného overovacieho nástroja elektronickej komunikácie s verejnou správou. „Jeho plošné zavedenie bude technickou a organizačnou úlohou verejnej správy. Veľmi významnou spoločenskou črtou zavŕšenia procesu elektronizácie verejnej správy bude využívanie zdieľania dát, a tým zvýšenie komfortu občanov aj podnikateľských subjektov pri styku s úradmi a obmedzenie zbytočnej byrokracie spôsobené opakovaným prenosom rovnakých údajov rôznym úradom, ktoré ich vyžadujú,“ konštatovalo ministerstvo financií.

Čas na prípravu

Elektronická verejná správa nezačne fungovať hneď po nadobudnutí účinnosti zákona. „Je tam prechodné obdobie tri roky, aby sa štátne orgány mali čas pripraviť,“ priblížil už skôr štátny tajomník ministerstva financií SR Peter Pellegrini. Nevylúčil však, že niektoré úrady začnú spomínaným spôsobom komunikovať aj

V roku 2013 náklady na reformu dosiahnu 12,6 milióna eur, v roku 2014 41,2 milióna eur, v roku 2015 31,8 milióna eur a v roku 2016 25,8 milióna eur.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Peter Pellegrini