Ako sa vyhnúť podvodom počas Black Friday? Experti radia sledovať recenzie a overovať ceny

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Black Friday
Zdroj foto: Getty Images
Tento článok pre vás načítala AI.

S blížiacim sa Black Friday právnička Inštitútu alternatívneho riešenia sporov Slovenskej bankovej asociácie Sylvia Ďatelinková radí spotrebiteľom, ako sa vyhnúť podvodníkom. Vysvetľuje, že podvodníci často zneužívajú tento čas na propagovanie falošných internetových obchodov a neexistujúcich tovarov.

Nekalé praktiky

„Obozretnosť je potrebná najmä pri absentujúcich informáciách o obchodníkovi, neexistujúcej zákazníckej podpore a podozrivo nízkych cenách,“ hovorí Ďatelinková. Upozorňuje aj na podozrivé platobné metódy, ktoré poskytujú len platbu vopred.

V minulosti sa spotrebitelia mohli stretnúť s nekalými praktikami obchodníkov pri cenotvorbe. Stávalo sa, že niektorí umelo zvýšili ceny produktov pred akciou Black Friday, aby ju počas akcie mohli rapídne znížiť a zľavy pôsobili väčšie, než v skutočnosti sú. Advokátka Natália Tunegová z Peterka & Partners poukazuje na nové legislatívne opatrenia proti falošným zľavám.

Nový zákon

„Od 1. júla 2024 platí na Slovensku nový zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý reguluje uvádzanie falošných zliav. Spotrebitelia tak môžu pristupovať k cenám počas Black Friday s väčšou dôverou,“ vysvetľuje Tunegová.

Pripomína, že zľavy musia byť vypočítané z najnižšej ceny tovaru za posledných 30 dní pred zľavou. To znamená, že ak sa tovar napríklad od 1. dňa v mesiaci predával za 80 eur, od 15. dňa v mesiaci za 100 eur a od 30. dňa v mesiaci opäť za 80 eur, nemožno v reklame tvrdiť, že od 30. dňa v mesiaci je tovar v 20-percentnej zľave. V posledných 30 dňoch bola totiž jeho najnižšia cena rovnako 80 eur, a teda o žiadnej zľave v takomto prípade hovoriť nemožno.

Sledovať a overovať

Marketér Michal Benatzky zo spoločnosti Upgates však radí aj napriek legislatívnym zmenám ďalej sledovať recenzie a overovať ceny.

„Nová legislatíva zmenila len niekoľko základných pravidiel, pričom snahou zákonodarcov bolo zakročiť proti veľkým hráčom, ktorí ceny produktov pred zľavovými akciami buď umelo navyšovali, alebo uvádzali ako pôvodné sumy, za ktoré sa produkt už dlho nepredával. Menších e-shopov, ktoré podnikajú poctivo, sa zmeny výrazne nedotkli,“ vysvetľuje Benatzky.

Upozorňuje na marketingové triky, ako sú frázy „Zľavy až do XY %“, ktoré sa môžu vzťahovať len na malý počet výrobkov. Spotrebitelia by si mali dávať pozor aj na vysoké poplatky za dopravu a pochybné podmienky vrátenia tovaru.

„Impulzívne nákupy môžu viesť k neskoršej ľútosti, preto si dôsledne preverte obchodníka,“ uzatvára Benatzky.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Sylvia Ďatelinková