Slováci považujú za najdôveryhodnejšie inštitúcie a odvetvia výrobcov automobilov. Ako ďalej vyplýva z prieskumu, ktorý pre skupinu Erste uskutočnila firma IMAS International na vzorke 600 respondentov, automobilky mali index dôveryhodnosti na úrovni 72 %. Výraznú dôveru si držia aj učitelia a doktori, dosiahli index dôveryhodnosti zhodne po 68 %. Banky skončili na štvrtom mieste s indexom 67 %. Poisťovacie spoločnosti s indexom 52 % skončili na jedenástom mieste.
Medzi dôležité aspekty, ktoré zvyšujú dôveryhodnosť ľudí v banky, patria podľa analytičky Slovenskej sporiteľne Lenky Buchlákovej kvalita služieb, prístup k riešeniu problémov klientov, ako aj priama a efektívna komunikácia. „Nárast dôveryhodnosti bánk potvrdzuje aj čoraz väčší záujem Slovákov odkladať si peniaze na sporiaci bankový účet, robí tak až 67 percent z oslovených respondentov,“ konštatuje Buchláková.
Za bankami skončili v dôveryhodnosti energetické a letecké spoločnosti, armáda a neziskové organizácie. Na opačnom konci rebríčka sa umiestnili politické strany, ktoré v indexe dôveryhodnosti dosiahli iba 28 %. Vláda dosiahla v prieskume medzi Slovákmi ešte začiatkom minulého roka index na úrovni 30 %, v tomto roku jej dôveryhodnosť teda klesla o dva body.
Prieskum takisto ukázal, že Slováci málo dôverujú médiám, teda televízii, rádiám či tlači. „To súvisí s celkovou atmosférou v spoločnosti, v ktorej sa do popredia dostávajú dezinformácie a falošné správy z alternatívnych zdrojov. Tie podkopávajú dôveryhodnosť tradičných médií. Index dôveryhodnosti v tomto prípade dosiahol 47 %. Napríklad verejná správa preskočila médiá v dôveryhodnosti len o tri percentá,“ doplnila Buchláková.