Dane technologických gigantov Slovensko obchádzajú. Google vlani u nás odviedol daň 50 tisíc eur.

Kým Francúzi schválili digitálnu daň pre americké firmy ako Google či Facebook, Slovensko chce počkať na globálnu dohodu na úrovni OECD. Tá by mohla byť prijatá už budúci rok.
Google
Spoločnosť Google hrozí, že sa z austrálskeho trhu úplne stiahne. Foto: ilustračné, SITA/AP

Dane globálnych digitálnych firiem stále obchádzajú aj Slovensko. Internetový gigant Google napríklad cez svoju slovenskú pobočku Google Slovakia v minulom roku zaplatil na dani z príjmov len niečo cez 50 tisíc eur, pri celkových deklarovaných výnosoch vyše 1,5 milióna eur. Facebook na Slovensku ani nemá zaregistrovanú pobočku. Ostatní digitálni hráči, napríklad v zdieľanej ekonomike, odvádzajú do slovenského rozpočtu rovnako maximálne desiatky tisíc eur. Spoločnosť Google však tvrdí, že dodržiava daňové zákony všade, kde pôsobí a ak sa zmenia, bude to rešpektovať. Zmena by pritom mohla prísť už budúci rok, avizuje ministerstvo financií.

Platia najmä doma

Viceprezident spoločnosti Google pre vzťahy s vládami a verejnosťou Karan Bhatia v oficiálnom blogspote Google tvrdí, že celková daňová sadzba spoločnosti za posledných 10 rokov sa pohybuje na úrovni zhruba 23 %, čo je len o niečo menej, ako je priemer zákonnej sadzby v krajinách OECD. „Väčšina týchto daní je splatná v Spojených štátoch, kde náš biznis vznikol a kde vyvíjame väčšinu našich produktov a služieb. Zvyšok sme zaplatili v približne 50 krajinách po celom svete, kde máme naše pobočky, ktoré pomáhajú naše služby predávať,“ tvrdí.

Bhatia pripomína, že globálne daňové systémy sa formovali desiatky rokov a historicky vždy prisudzovali viac ziskov krajinám, v ktorých produkty a služby vznikajú, ako tým, kde dochádza k ich spotrebe. Pripúšťa však, že je na čase, aby sa tento systém niekam posunul a daňové príjmy boli rozdelené lepšie. Zároveň však upozorňuje na problémy, ktoré môže spôsobiť individuálny prístup k zdaňovaniu amerických technologických spoločností v niektorých krajinách. Môže totiž dospieť do stavu, že tieto krajiny si budú nárokovať daň, ktorá je momentálne splatná v USA, čo by mohlo viesť k zvýšeniu obchodného napätia.

Francúzsky príklad

Koniec koncov to ukazuje aj aktuálny príklad z Francúzska, ktoré sa rozhodlo ísť pri zdaňovaní digitálnych služieb individuálnou cestou. Reakciou na nedávne schválenie digitálnej dane pre firmy ako Google a Facebook boli okamžité vyhrážky amerického prezidenta Donalda Trumpa, že v odvete uvalí clá na dovoz francúzskeho vína. Francúzsko si však za svojím opatrením stojí a tvrdí, že ide o dočasné riešenie, kým sa nedosiahne medzinárodná dohoda. Francúzi sa pritom rozhodli digitálnu daň vo výške 3 % vyrúbiť na tržby, ktoré vo Francúzsku dosahujú digitálne firmy s globálnymi ročnými tržbami nad 750 miliónov eur a tržbami vo Francúzsku nad 25 miliónov eur.

Slovensko v tomto prípade stojí za kolektívnym riešením a individuálne kroky neplánuje. Medzinárodnú dohodu sme podporovali už pri debatách v rámci Európskej únie, ktoré však neviedli k úspechu. „Hoci sa v kontexte tohto vývoja v niektorých členských krajinách začali objavovať unilaterálne riešenia, Slovenská republika sa nerozhodla ísť touto cestou, ale preferuje riešenie, ktoré by bolo odsúhlasené na globálnej úrovni v rámci prebiehajúcich diskusií v OECD s výhľadom jeho prijatia v roku 2020,“ uviedlo pre agentúru SITA ministerstvo financií.

Podporujú snahu OECD

Tento postup pritom podporuje aj spomínaná spoločnosť Google. „Rozhodne podporujeme aktivity OECD smerujúce k ukončeniu súčasnej neistoty a k rozvoju nových daňových princípov. Vyzývame vlády a spoločnosti k spolupráci na urýchlenie daňovej reformy a na vytvorenie novej, trvalej a globálnej dohody,“ dodal Bhatia.

Viac k osobe: Karan Bhatia
Firmy a inštitúcie: FacebookMF Ministerstvo financií SROECD Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj

Odporúčané