Dlžníkom, ktorí počas pandémie využili možnosť výhodného odkladu splátok na úveroch v bankách sa táto možnosť od júla končí. Už sa nemôžu spoliehať na jednotné rámcové pravidlá, ktoré banky rešpektovali počas pandémie. Tie okrem iného umožňovali odklad splátok bez negatívneho zápisu do úverového registra či zníženia bonity klienta.
Začiatkom prázdnin sa však podľa spoločnosti Universal maklérsky dom situácia zmení a pre mnohých to môže priniesť opäť ťažkosti. Z aktuálnych údajov Národnej banky Slovenska aspoň vyplýva, že počet domácností, ktoré sa pre pandémiu nevedia vrátiť k splácaniu úverov, je menší, než čakali.
O doklad požiadalo 140-tisíc ľudí
Približne 140-tisíc ľudí či živnostníkov požiadalo po vypuknutí koronakrízy o odklad splátok najmä z dôvodu straty zamestnania, prípadne celkovo zlej finančnej situácie. Najhorší bol na tom podľa údajov Národnej banky Slovenska práve júl 2020.
Liberáli navrhujú zaviesť rovnú daň z príjmu. Ako to môže pomôcť ekonomike?
Podiel odložených zostatkov spotrebných a ostatných úverov k celkovým zostatkom bol na úrovni až 14,21 percenta v takmer miliardovej hodnote. K marci 2021 bol podiel už nižší, na úrovni 2,51 percenta, v objeme 166,8 milióna eur.
Splácanie si odkladali hlavne v júli
Aj v prípade úverov na bývanie si ľudia najviac odkladali splácanie vlani v júli. Odložili si splácanie viac ako troch miliárd eur. V marci 2021 klesol tento objem podľa centrálnej banky na necelú pol miliardu eur. Neplatičom sa však čas kráti.
Zvýšenie životného minima negatívne ovplyvní niektorých záujemcov o úver, ale majú niekoľko možností
Požiadať banku o individuálne riešenie svojich problémov podľa spoločných rámcových pravidiel, ktoré prijala Slovenská banková asociácia a odporúčala ich aj svojim členom, môžu len do konca júna. Pravidlá mali viesť k rovnakému prístupu klientov naprieč celým bankovým sektorom. Od 1. júla budú banky pristupovať k neplatičom už len podľa vlastných pravidiel.
Finančný plán
Odborníci aj preto odporúčajú, aby si ľudia pripravili finančný plán, vďaka ktorému by dokázali aj v budúcnosti zvládnuť prípadný dočasný výpadok príjmov. „Často sa stretávame s tým, že klienti finančný plán nemajú. Pritom vďaka nemu sú pripravení na takéto nepríjemné situácie a dokážu sa im vyhnúť,“ konštatuje odborný garant Universal maklérsky dom Marek Sokol.
Vďaka finančnému plánu mohli dokonca mnohí ušetriť aj počas pandémie. Tí, čo požiadali o odklad splátok síce nedostali negatívny zápis v bankovom registri, úver sa im však aj naďalej úročil. Takýto klienti preto napokon zaplatia banke viac ako v prípade, že by úver splácali napríklad z úspor.