Po kratšom období poklesu sa e-commerce dostáva opäť do fázy rastu. Popularita nakupovania cez internet stúpa a potvrdzujú to aj čísla spoločnosti Upgates, podľa ktorých zaznamenalo vo štvrtom kvartáli roku minulého roka až 72 % e-shopov stagnáciu alebo medziročné zvýšenie tržieb.
Bočný príjem
Napriek dlhodobému rastu odvetvia však stále platí, že väčšina podnikateľov má elektronický obchod skôr ako bočný príjem.
Na Slovensku rastie počet konkurzov, zvyšuje sa tak pravdepodobnosť zániku firiem
„Celkové tržby našich e-shopov na Slovensku dosiahli v roku 2023 hodnotu 44 mil. eur, pričom priemerná ročná tržba na jeden elektronický obchod predstavuje približne 57-tisíc eur. Medián je však len 7 000 eur. V Českej republike dosiahli naše obchody celkové tržby takmer 160 mil. eur, pričom priemerná tržba na jeden e-shop je takmer 100-tisíc eur. Medián je však len 8 000 eur,“ uviedol Michal Bentazky zo spoločnosti Upgates, ktorá poskytuje riešenia pre elektronické obchody.
Nepomer medzi najväčšími hráčmi a zvyškom
Upgates odhaduje, že na Slovensku mal celý e-shopový trh tržby okolo dvoch miliárd eur. Polovicu z nich pritom tvoria e-commerce giganti.
„Hovoríme tu približne o dvoch desiatkach najväčších elektronických obchodov, pričom druhá polovica tržieb je generovaná zvyšnými 15-tisíc menšími predajcami. To potvrdzujú aj naše analýzy, podľa ktorých je síce priemerná ročná tržba slovenského e-shopu 57-tisíc eur, no medián je len 7 000 eur,“ doplnil Benatzky.
O koľko mesiacov môžu živnostníci požiadať o odklad podania daňového priznania?
Demonštruje to podľa neho výrazný nepomer medzi najväčšími hráčmi a zvyškom trhu a súčasne potvrdzuje, že väčšina majiteľov na Slovensku a v Českej republike má e-shop skôr ako doplnkový príjem.