Eximbanka sa rozhodla zmeniť svoju stratégiu, predstavila nový cieľ aj priority

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať

Situácia na trhu exportu sa mení a týmto zmenám sa chce prispôsobiť aj slovenská Eximbanka. Ako informovala, pandémia s celosvetovým dosahom a jej následky, ako aj vojnový konflikt susednej Ukrajiny s Ruskom, významne formujú globálne, ale i slovenské hospodárstvo. Dôsledkom týchto udalostí sú rastúce ceny energií a problémy s infraštruktúrou a zásobovaním, výpadky a meškania na vstupe aj na výstupe, rast inflácie, neistota a zvyšovanie nedôvery na finančných trhoch. Mnohé firmy tak nie sú podľa Eximbanky financovateľné, čím sa znižuje priestor na ich obsluhu a podľa toho treba pružne reagovať aj zo strany finančných inštitúcií.

Zmeny v štruktúre hospodárstva

Pandémia COVID-19 naštartovala zmeny podnikateľského prostredia, no súčasná energetická kríza ešte viac umocnila zmeny v štruktúre hospodárstva. Podniky zoslabli výpadkom dodávok spôsobených aj dodávateľsko-odberateľskými vzťahmi, najmä v kľúčových odvetviach slovenského priemyslu, ako je hlavne automobilový priemysel, čo sa dnes podľa Eximbanky prejavuje práve v raste cien vyjadrenom súčasnou infláciou.

Nové ciele na trhoch mimo EÚ

Primárna aktivita slovenského exportu smeruje na trhy EÚ, je to vyše 80 % exportu.

„Vzhľadom na zmenenú situáciu na trhoch východného bloku a ukončenie angažovanosti na trhoch Ruska, Bieloruska a čiastočne aj Ukrajiny, je potrebné identifikovať nové ciele na trhoch mimo EÚ,“ informuje Eximbanka.

V tejto súvislosti je potrebné podľa nich dôsledne zanalyzovať súčasnú selekciu regiónov a vybrať najefektívnejšie krajiny pre rozvoj slovenského exportu, vziať do úvahy aktuálne záujmy slovenských exportérov a vyhodnotiť dopad a vplyv pandémie pri expanzii podnikov.

Podpora malých a stredných podnikov

Napriek faktu, že Slovensko je jednou z najotvorenejších ekonomík svetového hospodárstva s vysokým podielom exportu aj importu na celkovom HDP, iba tretina firiem spadajúcich do kategórie malé a stredné podniky sa podľa banky venuje exportu.

Súčasný stav Eximbanky SR ukazuje, že väčšina portfólia je koncentrovaná najmä do veľkých podnikov, na financovanie ktorých sa využíva prevažná časť kapitálu banky. Malé a stredné podniky pritom zamestnávajú približne 70 % zamestnancov a generujú 40 % HDP.

„Vzniká tu teda priestor na podporu exportu segmentu malých a stredných podnikov,“ myslí si Eximbanka.

Priority Eximbanky

Hlavnou prioritou Eximbanky SR v nasledujúcom období je teda jej transformácia na inštitúciu s primárnym cieľom podpory slovenských exportérov. Medzi priority patrí aj rozšírenie teritoriálnej podpory exportu, úprava produktového portfólia, konsolidácia a zefektívňovanie interných procesov banky, efektívna a rýchla alokácia zdrojov z programov EÚ, ako aj podpora zelených a udržateľných projektov a projektov s nižšou energetickou náročnosťou.

Eximbanka

Exportno-importnú banku zriadili zákonom z roku 1997. Poslaním Eximbanky je podpora slovenského exportu prostredníctvom bankových a poisťovacích aktivít. Jej úlohou je zlepšiť hospodársku výmenu Slovenskej republiky so zahraničím a zvýšiť konkurencieschopnosť slovenských výrobcov na zahraničných trhoch.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Eximbanka