Asociácia finančných sprostredkovateľov a finančných poradcov (AFISP) odmieta poslanecký návrh novely zákona o osobitnom odvode z podnikania v regulovaných odvetviach.
Návrh rozširuje okruh regulovaných subjektov, ktoré sú povinné platiť osobitný odvod, o novú skupinu osôb vykonávajúcich svoju činnosť na základe povolenia vydaného alebo udeleného Národnou bankou Slovenska.
Do tejto kategórie patrí aj množstvo malých a stredných slovenských firiem, ktoré poskytujú finančné sprostredkovanie a finančné poradenstvo.
Finálne znenie návrhu nepoznajú
Ako povedal predseda predstavenstva asociácie Martin Lancz, stále nevedia, ako bude finálne znenie vyzerať.
Návrh regulácie môže podľa neho priamo či nepriamo zasiahnuť vyše 25-tisíc finančných agentov, ktorí pôsobia pod hlavičkou desiatok spoločností, a tak vôbec nenapĺňajú definíciu oligopolu alebo monopolu.
Inflácia bude vplývať aj na poisťovníctvo, rizikové životné poistenie je podľa analytikov kľúčové
Práve naopak, pôsobia vo vysoko konkurenčnom prostredí a odvádzajú na Slovensku dane a odvody, čo sa podľa Lancza nedá povedať o mnohých subjektoch poskytujúcich svoje služby na Slovensku zo zahraničia, ktorých sa však osobitný odvod nedotkne.
Napriek tomu podľa asociácie návrh reálne zavádza dvojité daňovo-odvodové zaťaženie pri finančných produktoch, kde mimoriadny odvod platí finančná inštitúcia a tiež distribučné kanály finančného produktu, teda finanční agenti, čo stavia podnikateľov do nevýhody oproti zahraničným subjektom.
Najlepšie by to bolo vypustiť
„Toto všetko môže mať výrazne negatívny dopad na dostupnosť a kvalitu finančných služieb poskytovaných zo strany finančných inštitúcií, napríklad predraženie ceny poistenia pre podnikateľské subjekty a domácnosti, zníženie rozsahu poskytovaných úverov zo strany bánk a podobne,“ uvádza sprostredkovateľská asociácia.
Asociácia navrhuje ako najideálnejšie riešenie vypustiť bod, ktorý upravuje povinnosť osôb podnikajúcich na základe povolenia vydaného alebo udeleného Národnou bankou Slovenska platiť odvod.
Taktiež však vidí dve kompromisné riešenia, ktoré minimalizujú negatívne dopady, budú spravodlivejšie voči podnikateľskému prostrediu, zohľadnia rast cien od roku 2012, keď pôvodný zákon vznikol, a zároveň zabezpečia potrebné výnosy na financovanie prosociálnych opatrení štátu, ktorými sa prijatie odvodu obhajuje.
Dva kompromisy
Sumu výsledku hospodárenia, od ktorej vzniká povinnosť platiť odvod, navrhuje asociácia zvýšiť zo súčasných 3 mil. eur na sumu 5 mil. eur z regulovanej činnosti.
„Tým by sa zabezpečil výnos od skutočne nadpriemerne zarábajúcich firiem a zohľadnil sa vývoj inflácie od roku 2012. Nie je spravodlivé operovať dnes s hranicou 3 mil. eur, keď sa použila za okolností platných 10 rokov dozadu,“ vysvetlil Lancz.
Mnohí Slováci si už hypotéku nemôžu dovoliť, horúčkovité nakupovanie bytov a domov sa podľa odborníkov skončilo
Asociácia alternatívne navrhuje nevychádzať pri výpočtoch z hrubého zisku pred zdanením, ale skôr ako základ pre výpočet odvodu použiť rozdiel medzi výsledkom hospodárenia a hranicou 5 mil. eur z regulovanej činnosti.
Zjednodušene podľa Lancza povedané, zdaňovať osobitným odvodom len výsledok hospodárenia, teda rozdiel medzi príjmami a výdavkami, nad rámec piatich miliónov eur.