Pri bezkontaktných platbách sa bankovým klientom môže stať, že pri sume pod 20 eur budú vyzvaní zadať svoj PIN kód. Doteraz pritom tieto menšie platby boli bez overovania. Zmena nastane 14. septembra a vyplýva z európskej smernice o platobných službách, známej aj ako PSD2. „Cieľom je zaviesť väčšiu bezpečnosť pri bezkontaktných platbách a požaduje od bánk nastoliť striktnejšie pravidlá pre ešte väčšiu ochranu klienta,“ povedala pre agentúru SITA hovorkyňa Poštovej banky Lýdia Žáčková.
Aj pri sumách pod 20 eur je teda potrebné počítať s tým, že môže byť človek vyzvaný na zadanie PIN kódu ku karte. „Nie však pri každej platbe. Ak suma platieb, ktoré boli vykonané bez PIN kódu, presiahne 150 eur, pri ďalšej platbe bude potrebné zadať PIN,“ vysvetlil pre agentúru SITA výkonný riaditeľ Finančného kompasu Maroš Ovčarik. To isté sa udeje podľa neho pri každej piatej platbe, ktorá bola vykonaná bez PIN kódu. To všetko sa týka aj platieb mobilom, ktoré sú naviazané na platobné karty klientov.
Klient Poštovej banky tak podľa Žáčkovej pri prekročení limitu pre bezkontaktné platby bude vyzvaný na zadanie PIN kódu ku karte. „Pri zavádzaní služby na slovenskom trhu sa môže stať, že ak terminál nebude pripravený na danú reguláciu, môže transakciu zamietnuť, v tomto prípade odporúčame klientom požiadať obsluhu o opätovné zrealizovanie transakcie platobnou kartou s tým, že karta musí byť vložená do platobného terminálu čipom a zadať PIN kód ku karte,“ informuje Žáčková.
Zásadne to klienta neovplyvní
Pokiaľ sa takto zmenia zabehnuté pravidlá, Ovčarik v tom nevidí žiadny problém. „Skôr vítam akékoľvek opatrenia, ktoré majú za cieľ chrániť peniaze a účty ľudí,“ skonštatoval Ovčarik. Ako pre agentúru SITA povedala hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Marta Cesnaková, z pohľadu klienta sa nič zásadné nemení.
V zmysle legislatívy si banka môže podľa Cesnakovej vybrať, či bude uplatňovať limit na počet transakcií, teda päť po sebe nasledujúcich transakcií bez zadania PIN kódu, alebo celkovú sumu, teda po sebe nasledujúce transakcie v celkovej výške 150 eur bez zadania PIN kódu. „V prípade, že klient prekročí stanovenú hranicu a urobí ďalšiu bezkontaktnú transakciu do 20 eur, bude ju musieť potvrdiť PIN kódom,“ vysvetľuje Cesnaková.
Dôležité je podľa Cesnakovej pripomenúť, že sa počítajú vždy za sebou nasledujúce transakcie bez PIN kódu. Ak klient urobí transakciu s PIN kódom, prípadne platbu nad 20 eur cez Apple Pay alebo Google Pay, počítanie sa vynuluje a začína odznova. „V praxi sa tak klient pri platbe do 20 eur s požiadavkou na zadanie PIN kódu vôbec nemusí stretnúť,“ dodala Cesnaková.
Vstup tretích strán
Európska smernica o platobných službách okrem toho umožňuje vstup nových nebankových poskytovateľov platobných služieb, tzv. tretích strán na európsky trh finančných služieb. Tretie strany, ktoré prešli prísnym licenčným procesom a sú uverejnené v registri poskytovateľov týchto služieb, budú môcť podľa Slovenskej bankovej asociácie ponúkať predovšetkým služby informovania o účte a služby súvisiace s vykonaním platby.
Spotrebitelia tak budú môcť získavať informácie o svojom bankovom účte aj prostredníctvom nebankových aplikácií licencovaných tretích strán. Taktiež budú mať možnosť uskutočňovať prevody v mobile cez aplikáciu takejto tretej strany, ktorá bude zobrazovať platby zo všetkých účtov klienta. Pri nákupe v internetovom obchode bude spotrebiteľ môcť zaplatiť za tovar alebo služby zo svojho bankového účtu prostredníctvom tretej strany. Finančné operácie však budú podľa bankovej asociácie naďalej vykonávať banky. Licencovaná tretia strana bude musieť mať na tieto úkony súhlas spotrebiteľa.