Pri likvidácii škodových udalostí sa poisťovne ešte stále stretávajú s problémom starých poistiek, ktoré sú stanovené na nižšie sumy, ako je aktuálna hodnota nehnuteľnosti. „Týkalo sa to aj minulého roka, kde sa problém prejavil najmä počas povodní, záplav, krupobitia a požiarov pri privátnych škodách,“ povedala pre agentúru SITA hovorkyňa poisťovne Uniqa Beata Lipšicová. Najmä v čase živelných udalostí sú staré poistky s nízkymi sumami podľa nej veľkým problémom. Napriek značným škodám sa potom poistné plnenie kráti pomerom, akým je nehnuteľnosť podpoistená.
Nepokryté výdavky na bývanie
Môže sa teda stať, že poistné plnenie nepokryje výdavky na obnovu bývania. „Ľudia si veľakrát neuvedomujú, že tým, ako si svoj majetok zveľaďujú, nadobúda vyššiu hodnotu, a teda je potrebné navýšiť aj výšku poistnej sumy,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa Generali Katarína Kukurová. Ak tak neurobia, môže sa podľa Kukurovej stať, že v prípade poistnej udalosti nepokryje poistné plnenie dostatočne náklady na to, aby si zabezpečili bývanie v rovnakom komforte.
Aj v poisťovni Allianz vlani rezonoval problém podpoistenia. „Problém dojednania nízkych poistných súm sa ukázal pri mnohých privátnych škodách. Viacerí klienti, ktorých majetok bol poškodený krupobitím, požiarmi alebo výbuchom plynu v Prešove, si kvôli dojednanej nízkej poistnej sume nebudú môcť obnoviť svoj majetok do pôvodného stavu,“ upozorňuje riaditeľ odboru likvidácie poistných udalostí v Allianz – Slovenskej poisťovni Milan Rajec.
Ďalšou problematickou oblasťou sú podľa Allianzu nízke poistné sumy pri poistení zodpovednosti za spôsobenú škodu. „Mnohí privátni klienti majú dnes bežne poistenú zodpovednosť v desaťtisícoch eur, čo je pri väčších škodách nedostatočné,“ konštatuje Rajec. Poistenie zodpovednosti pritom vo vyspelých krajinách patrí podľa neho medzi najdôležitejšie poistenia, pretože chráni ako klienta, tak aj poškodeného.
Zmluvy treba kontrolovať
Uniqa klientom odporúča skontrolovať si staré zmluvy a zreálniť poistné sumy na základe ich aktuálnej hodnoty. Nová poistka im už podľa Lipšicovej garantuje, že ak uviedli správnu rozlohu nehnuteľnosti, nehrozí podpoistenie. „Poistná suma nehnuteľnosti je stanovená poisťovňou na základe údajov o rozlohe nehnuteľnosti, ktoré nám uvedie klient a poistenie sa dojednáva s automatickou indexáciou poistnej sumy. Znamená to, že v prípade vzniku škody sa poistné plnenie nezníži z dôvodu uplatnenia koeficientu podpoistenia, nakoľko hodnota nehnuteľnosti je správne stanovená,“ dodala Lipšicová.
Kukurová z Generali takisto klientom odporúča, aby poistné zmluvy pravidelne prehodnocovali. „V prípade, že svoj majetok zveľadili, aby zvýšili aj poistnú sumu. Budú si tak istí, že v prípade poistnej udalosti im poistné krytie vystačí na znovunadobudnutie nehnuteľnosti či vybavenia domácnosti v potrebnej hodnote,“ uzavrela Kukurová.