Po Vianociach: Ako vrátiť alebo vymeniť nevhodné darčeky?

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Peniaze, darčeky, Vianoce
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com.
Tento článok pre vás načítala AI.

Vianočné sviatky a s nimi spojený nákupný ošiaľ sú za nami. Napriek tomu, že dávať darčeky je často radostnejšie ako ich dostávať, nevhodný alebo chybný darček môže radosť zatieniť. Spotrebitelia však majú možnosť riešenia takejto situácie.

Podľa riaditeľky spotrebiteľskej organizácie dTest Eduardy Hekšovej odstúpenie bez udania dôvodu je možné pri tovare zakúpenom cez e-shop do 14 dní od nákupu. „Ak neubehla štrnásťdňová lehota na odstúpenie od zmluvy, spotrebitelia môžu využiť tento zákonný inštitút,“ uviedla Hekšová. Náklady na vrátenie tovaru nesie spotrebiteľ, pokiaľ boli o tom vopred informovaní.

Odstúpenie bez udania dôvodu možno využiť aj pri zmluvách uzavretých telefonicky alebo pri zmluvách uzatvorených mimo obvyklých priestorov používaných na podnikanie predajcu. Napríklad len tak na ulici, či v rámci podomového predaja. To isté platí aj pre dočasne zriadené stánky, napríklad na vianočných trhoch.

Naopak, pri nákupoch v bežných prevádzkach, ako sú kamenné obchody, toto právo neplatí. Obchody však často ponúkajú možnosť výmeny alebo vrátenia tovaru nad rámec zákona aj po Vianociach. Táto dobrovoľná služba, ktorú si môžu obchodníci stanoviť podľa vlastných podmienok, je pre nich záväzná.

Všetky náležitosti sú väčšinou určené v obchodných podmienkach alebo v newsletteroch. Aj keď obchodník explicitne vrátenie alebo výmenu neponúka, situácia nemusí byť beznádejná. „Nie je vylúčené, že vám dobrý obchodník vyjde v ústrety a nepoužívaný tovar napríklad vymení za iný, ak mu predložíte účtenku,“ dodala Hekšová. Spotrebiteľom sa teda odporúča starostlivo naštudovať možnosti a podmienky obchodov, aby predišli komplikáciám.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Eduarda Hekšová
Firmy a inštitúcie dTest