Podnikatelia si najčastejšie požičiavajú na kúpu auta, kľúčovým parametrom pri výbere úveru je aj výška mesačnej splátky

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Peniaze, úver, hypotéka
Foto: ilustračné, www.thinkstockphotos.com
Tento článok pre vás načítala AI.

Slovenské eseročky a samostatne zárobkovo činné osoby (SZČO) si za uplynulých päť rokov najčastejšie požičiavali na kúpu auta, pričom na tento účel peniaze použila až tretina z nich. Následne smerovali ich pôžičky na vykrytie aktuálneho nedostatku financií a na prevádzkové výdavky.

Ako ďalej vyplýva z prieskumu pre spoločnosť Home Credit, každý desiaty podnikateľ použil pôžičku na rozbeh svojho biznisu a len šesť percent z peňazí bolo investíciou do reklamy. Viac ako polovica z opýtaných predstaviteľov podnikateľov a firiem si v rámci poslednej pôžičky požičala do 15 tisíc eur, no jeden z desiatich prekročil hranicu 50 tisíc. Kľúčovými parametrami pri výbere pôžičky boli podľa nich, okrem úrokovej sadzby, aj výška mesačnej splátky a možnosť predčasného splatenia úveru zadarmo.

Pätina prostriedkov smerovala do vybavenia firmy

Samostatne zárobkovo činné osoby a predstavitelia spoločností s ručením obmedzeným v prieskume pre Home Credit odpovedali na otázku – Na aké účely boli využité vaše pôžičky pre podnikanie alebo firmu za posledných 5 rokov? Dáta ukázali, že suverénne najčastejšie si požičiavali na kúpu auta alebo iného vozidla (33 %), potom to bolo na pokrytie aktuálneho nedostatku hotovosti (23 %) a prevádzkové výdavky (21 %).

Pätina prostriedkov smerovala do vybavenia firmy a rovnako aj do zavedenia nových produktov či služieb a ďalej to boli investície do rozšírenia výroby, a to v prípade 17 percent. Jeden z desiatich respondentov uviedol pôžičku na rozbeh podnikania a len šiesti zo sto ľudí investovali do reklamy a zviditeľnenia svojho podnikania,“ približuje analytik trhu zo spoločnosti Home Credit Jaroslav Ondrušek.

Výška pôžičiek

Keď sa pozrieme na výšku poslednej pôžičky, tak viac ako polovica z opýtaných predstaviteľov podnikateľov a firiem (56 %) si požičala sumu do 15 tisíc eur. Z nich bolo najviac takých (11 %), ktorí potrebovali od 10 do 15 tisíc.

Menej ako 2 tisíc eur potrebovalo len osem percent a rovnaký počet zase od 2 do 4 tisíc eur. Na druhej strane je tu 12 percent tých, ktorí si na podnikanie požičali od 30 do 50 tisíc eur a 10 percent opýtaných, ktorí siahli po viac ako 50-tisícovej pôžičke.

Mnohí podnikatelia idú na istotu

Dá sa povedať, že mnohí Slováci – podnikatelia idú, tak povediac, na istotu. Ja zaujímavé, že až tretina opýtaných podnikateľov oslovila na poskytnutie pôžičky len jedného poskytovateľa či banku, s ktorým má už nejakú skúsenosť. Ďalších 51 percent si porovnalo ponuky viacerých bánk, s ktorými už v minulosti prišli do styku. No a len 15 percent porovnávalo aj ponuky takých poskytovateľov, s ktorými doteraz nemali žiadnu skúsenosť,“ hovorí J. Ondrušek z Home Creditu.

Najviac bolo takých (41 %), ktorí si porovnali ponuky od dvoch bánk, ďalších 28 percent zvažovalo finančné produkty troch a 13 percent dokonca štyroch konkurenčných poskytovateľov pôžičiek.

Zdrojom informácií o jednotlivých pôžičkách a pre ich prípadné porovnanie boli pre respondentov v najvyššej miere internetové stránky bánk (37 %), následne bankoví poradcovia (28 %) a rovnako tak aj internet banking či mobil banking (28 %). Nasledovali internetové porovnávače (23 %), recenzie na webe (20 %) a finanční poradcovia (19 %).

Kľúčové parametre pri výbere pôžičky

A čo najviac vplývalo na to, pre ktorú banku či poskytovateľa sa nakoniec podnikatelia a firmy na Slovensku rozhodli? „Ukázalo sa, kľúčovými parametrami pri výbere pôžičky v prípade firiem a podnikateľov sú, okrem úrokovej sadzby a ročnej miery percentuálnych nákladov, výška mesačnej splátky a tiež možnosť predčasného splatenia úveru zadarmo,“ dodáva J. Ondrušek.

Každému dlžníkovi, akejkoľvek pôžičky, v konečnom dôsledku dlžnú sumu môžu poriadne predražiť prípadné sankcie. Hocikomu sa môže stať, že sa so splátkou omešká alebo sa dostane do neočakávaných finančných ťažkostí, a to samozrejme, platí ešte viac u podnikateľov v prípade sezónnych výkyvov tržieb. Preto by mal každý sledovať aj to, čo nastane v tomto prípade. Niektoré spoločnosti majú sankčné poplatky nastavené veľmi prísne a vysoko. Na trhu, na druhej strane, existujú aj pôžičky, kedy si bežní ľudia aj podnikatelia môžu meniť v rámci vopred daných mantinelov výšku mesačných splátok, odložiť ju alebo predčasne splatiť bez poplatku. Treba si teda všímať aj tieto dôležité parametre,“ radí ombudsman klientov Home Creditu Miroslav Zborovský.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Jaroslav OndrušekMiroslav Zborovský
Firmy a inštitúcie Home Credit