V najnovšej Poradni vám prinášame informácie o jednotlivých možnostiach mimosúdneho riešenia sporov.
Ak sa rozhodnete pre mimosúdne riešenie sporu, do procesu vybavovania vášho prípadu vstúpi nezávislá tretia strana. Takýto subjekt vás a poskytovateľa služby, na ktorého sa sťažujete, bude viesť k vyriešeniu sporu uzatvorením písomnej dohody, príp. o spore priamo rozhodne v rámci spotrebiteľského rozhodcovského konania (teda mimo súdu).
Do systému mimosúdneho riešenia spotrebiteľských sporov patria:
1. subjekty alternatívneho riešenia sporov,
2. spotrebiteľské rozhodcovské konanie,
3. mediácia.
Každý má svoje osobitnosti, vo všeobecnosti však platí, že mimosúdny systém riešenia sporov je založený na:
– finančnej dostupnosti pre spotrebiteľa – spotrebiteľ platí minimálne sumy za riešenie sporu,
– rýchlosti konania – konanie je neformálne a rýchle,
– nestrannosti a kvalifikovanosti tretej strany – spory môžu riešiť iba nestranné osoby s potrebnými znalosťami a zručnosťami v oblasti riešenia spotrebiteľských sporov.
Každá finančná inštitúcia je spotrebiteľovi povinná poskytnúť informácie o možnostiach mimosúdneho riešenia sporov zo zmluvy o finančnej službe. Tieto informácie by ste mali mať priamo v zmluve alebo ich nájdete na webovej stránke príslušnej inštitúcie. V prípade, ak využijete možnosť riešenia sporu prostredníctvom spotrebiteľského rozhodcovského konania alebo mediátora, v danej veci sa už nebudete môcť obrátiť na subjekt alternatívneho riešenia sporu.
A. Subjekty alternatívneho riešenia sporov
Čo by ste mali vedieť o alternatívnom riešení sporu:
– návrh na začatie konania možno podať listovou zásielkou, ústne alebo v elektronickej podobe,
– výška poplatku za začatie riešenia sporu sa nachádza v zozname, poplatok nesmie prevyšovať sumu 5 eur,
– riešenie sporu prebieha bez prítomnosti oboch strán formou písomnej komunikácie,
– subjekt má spor vyriešiť do 90 dní od začatia, teda doručenia úplného návrhu,
– cieľom je uzatvorenie písomnej dohody o riešení sporu medzi vami a finančnou spoločnosťou,
– pokiaľ sa strany sporu nedohodnú, avšak porušenie práv spotrebiteľa je zjavné, subjekt vypracuje odôvodnené stanovisko pre spotrebiteľa,
– ak sa nepodarí vyriešiť spor vzájomnou dohodou, voči výsledku konania nemožno podať opravný prostriedok.
B. Spotrebiteľské rozhodcovské konanie
Čo by ste mali vedieť o spotrebiteľskom rozhodcovskom konaní:
– začína sa dňom doručenia písomnej žaloby stálemu rozhodcovskému súdu,
– miestom konania je sídlo stáleho rozhodcovského súdu a spravidla sa vedie v písomnej forme, máte však možnosť požiadať o ústne pojednávanie,
– v konaní máte podobné práva ako v rámci súdneho konania, teda predkladať dôkazy na svoju obranu, vyjadriť sa ku všetkým tvrdeniam a dôkazom predloženým druhou stranou,
– trovy konania, ktoré ste povinný znášať, nesmú byť neprimerané; úkony spotrebiteľa ako sú podanie žaloby, zaslanie žalobnej odpovede, vyjadrenia, návrhy na vykonanie dôkazu, dôkazného prostriedku alebo námietky nedostatku právomoci nie sú spoplatnené,
– konanie sa končí vydaním rozhodcovského rozsudku alebo uznesenia, ak nebude rozhodnuté o žalobe do 90 dní od jej podania, musia vám byť oznámené dôvody a predpokladaný čas, kedy bude vo veci rozhodnuté,
– voči rozhodcovskému rozsudku môžete do troch mesiacov od jeho doručenia podať na občianskoprávny súd žalobu o jeho zrušenie z dôvodov ustanovených v zákone,
– máte právo podať aj sťažnosť voči postupu rozhodcu predsedovi stáleho rozhodcovského súdu alebo Ministerstvu spravodlivosti Slovenskej republiky.
C. Mediácia
Čo by ste mali vedieť o mediácii:
– začína sa uzavretím dohody o začatí mediácie stranami sporu,
– vykonáva sa v kancelárii mediátora,
– mediácia spotrebiteľského sporu sa skončí dňom uzatvorenia dohody, ktorá je výsledkom mediácie najneskôr však uplynutím 90 dní od začatia mediácie,
– dohoda, ktorá je výsledkom mediácie, je právne vynutiteľná len v prípade jej spísania vo forme notárskej zápisnice alebo ak je schválená ako súdny zmier,
– ako spotrebiteľ znášate náklady vo výške 10 % odmeny mediátora, najviac však 20 eur, zvyšnú časť odmeny hradí druhá strana sporu,
– v prípade neúspešnosti mediácie môžete využiť spotrebiteľské rozhodcovské konanie alebo sa obrátiť na súd.
Článok vznikol na základe obsahovej spolupráce portálu voFinanciach.sk a Národnej banky Slovenska.