Poštová banka sa rozhodla podporiť výučbu finančnej gramotnosti na základných a stredných školách.
Do grantu Nadácie Poštovej banky Nápad pre školy sa prihlásilo takmer 80 škôl s návrhmi na zlepšenie finančného vzdelávania.
Odborná porota a verejnosť rozhodli o ôsmich najlepších, ktoré získavajú peňažný príspevok na realizáciu svojho nápadu, potrebné školské vybavenie, ale aj na vzdelávaciu exkurziu pre žiakov.
Najvyššie ocenenie získala Základná škola Holubyho Piešťany za projekt vlastnej školskej firmy a Stredná odborná škola Košice za interaktívnu finančnú hru VYFIpro.
Žiakom chýbajú vedomosti v oblasti financií a učiteľom podmienky na zvyšovanie finančného povedomia. Poštová banka sa preto rozhodla podporiť výučbu finančnej gramotnosti na základných a stredných školách, ktoré si pripravili vlastné projekty na zlepšenie vzdelávania v tejto oblasti. Prispeje na ne sumou 45-tisíc eur.
Posúdiť výhodnosť účtu alebo sporenia, osvojiť si finančné pojmy ako úrok, debetná či kreditná karta, schopnosť vytvoriť si rezervu a správne nakladať so svojimi financiami by mali patriť medzi základné znalosti každého z nás, ale nie je tomu tak. Poštová banka preto v polovici októbra minulého roku vyhlásila grant Nápad pre školy. Uchádzať sa oň mohli základné a stredné školy, pedagógovia a žiaci s projektom na zlepšenie výučby finančnej gramotnosti, ktorá patrí medzi základné zručnosti, potrebné na prežitie v modernom svete. Počas troch mesiacov sa doň prihlásilo takmer 80 škôl.
Zo stredných škôl boli najúspešnejšie Stredná odborná škola v Košiciach, Stredná odborná škola masmediálnych a informačných štúdií v Bratislave a Spojená škola internátna pre žiakov zo zrakovým postihnutím v Levoči. Spomedzi základných škôl uspeli ZŠ Holubyho v Piešťanoch, ZŠ v Pečovskej Novej Vsi a ZŠ v Partizánskom. Ďalšie dve školy, základná v Pribete a obchodná v Žiline, zase získali najviac hlasov verejnosti a takisto si podelia niekoľko tisíc eur.
Zapojené školy navrhli vyučovanie finančnej gramotnosti prostredníctvom divadelných scénok, rozprávkových postáv, ale aj interaktívnych hier, ktoré budú žiakov sprevádzať svetom peňazí. Inšpiratívna bola i myšlienka založenia podniku v podobe školského klubu a kaviarne v jednom, ktorý by si študenti viedli sami. Zmenu v systéme vzdelávania v našich školách by mohol vyvolať aj projekt interaktívnej peňaženky, ktorú by žiaci spravovali prostredníctvom mobilnej aplikácie a okrem riadenia vlastných financií by sa tak priučili aj základom programovania.
„Herné aktivity, znázorňujúce rôzne finančné situácie v živote človeka, stolná hra, pri ktorej sa žiaci naučia robiť správne finančné rozhodnutia a znášať istú mieru rizika, vytvorenie kuchárskej knihy s presnou kalkuláciou nákladov na každé jedlo a uvedením ekonomickejších alternatív týchto receptov, či cvičné banky, ktoré obohatia vyučovanie zrakovo a telesne postihnutých žiakov, aj to boli nápady škôl, ktoré zaujali porotu,“ vymenúva hovorkyňa Poštovej banky Lýdia Žáčková.
Projekty museli spĺňať viaceré kritériá – využitie netradičných vzdelávacích metód a pomôcok, možnosť zapojiť do projektu čo najväčší počet žiakov a najmä, aby bol projekt udržateľný aj po skončení grantu. Základné a stredné školy sa mohli prihlasovať od 15. októbra 2018 do 15. januára 2019. Banka, spolu so svojou nadáciou a odbornou komisiou, následne vybrala najlepšie projekty. Priestor na hlasovanie však dostala aj široká verejnosť. Školy sa tak mohli zmobilizovať a získať pre svoje nápady čo najviac hlasov aj od rodičov, žiakov a ľudí z okolia. Výsledky hlasovania, ako aj predstavenie projektov, nájdete na stránke www.napadpreskoly.sk.
Dlhodobá podpora kvality vzdelávania
„Z prieskumu Poštovej banky o finančnej gramotnosti Slovákov vyplynulo, že až štyri pätiny mladých nebolo schopných správne vyhodnotiť ani jednoduchú úlohu pri posudzovaní úrokov. Je nesmierne dôležité, aby sa deti naučili narábať s peniazmi, osvojili si základné pojmy a pravidlá sveta financií. Škola má deti naučiť aj praktickému zmýšľaniu, nielen mechanickému rátaniu čísel. Iba tak nám z našich detí vyrastie finančne zrelá spoločnosť, ktorá sa nebude bezhlavo zadlžovať. Som rád, že grant Nápad pre školy umožní aspoň niektorým školám, učiteľom a žiakom pokračovať vo svojej práci a vychovať z našich detí kvalifikovaných a rozhľadených ľudí,“ hovorí riaditeľ Poštovej banky a predseda správnej rady Nadácie PB Andrej Zaťko.
Toto však nie je jediná aktivita banky v rámci podpory finančnej gramotnosti ľudí žijúcich na Slovensku. „V súčasnosti prednášame o tejto problematike na vysokých školách; v spolupráci s Komenského inštitútom sa venujeme vzdelávaniu učiteľov v projekte Na každej škole záleží; učíme rodičov, že na štúdium detí treba myslieť oveľa skôr ako ich pošlú do školy a teraz nás čaká práca s projektmi, ktoré vybrala odborná porota v rámci grantu Nápad pre školy,“ dodáva A. Zaťko.
Poštová banka súhlasí s odporúčaním odborníkov, začať s vyučovaním finančného vzdelávania už v predškolskom veku, najlepšie hravou formou, a preto navštívila aj materské školy s bábkovým predstavením s prvkami finančného vzdelávania. Okrem toho, s TV Rik natočila seriál pre deti – Cesta za pokladom, vďaka ktorému sa veselou formou učia ako funguje svet peňazí. „Finančné vzdelávanie je otázka, ktorej sa chceme dlhodobo venovať, rozvíjať ju a podporovať aj ďalšími projektmi. Ide totiž o základný kameň rozumného hospodárenia s peniazmi,“ dodáva L. Žáčková.
Ocenené školy – výber odbornej poroty
ZÁKLADNÉ ŠKOLY:
1. miesto Základná škola Holubyho Piešťany,
projekt: Školská firma VASP – Vyrábam, aby som pomohol
2. miesto Základná škola s materskou školou Pečovská Nová Ves,
projekt: Školská cukráreň
3. miesto Základná škola Partizánske,
projekt: Kde rastú peniaze
STREDNÉ ŠKOLY:
1. miesto Stredná odborná škola Košice,
projekt: VYFIpro – vyrieš finančný problém
2. miesto SOŠ masmediálnych a informačných štúdií Bratislava,
projekt: Školská firma
3. miesto SŠ internátna pre žiakov so zrakovým postihnutím Levoča,
projekt: Najlepšou bankou je náš rozum!
Ocenené školy – hlasovanie verejnosti:
Základná škola Pribeta,
projekt: Naša reklamná agentúra
Obchodná akadémia sv. Tomáša Akvinského Žilina,
projekt: Rozumieme financiám a investíciám?