Vývoj nárastu nákladov v rámci povinného zmluvného poistenia (PZP) motorových vozidiel bude zrejme pokračovať aj v ďalšom období a teda možno očakávať rast cien poistenia. „Stačí poukázať na to, že podľa novej legislatívy sa opravy poškodených vozidiel budú môcť vykonávať iba v tzv. certifikovaných servisoch a v parlamente je pred schválením nová úprava náhrady škôd na zdraví, ktorá v porovnaní so súčasným právnym stavom zvýši výplatu škôd na zdraví o 15 až 20 %,“ povedal pre agentúru SITA výkonný riaditeľ Slovenskej kancelárie poisťovateľov Imrich Fekete.
Ceny rástli aj v tomto roku
V tomto roku podľa Feketeho ceny PZP stúpli medziročne zhruba o 6 až 7 %. Dôvodom je podľa neho v prvom rade zvýšenie nákladov, napríklad rast cien náhradných dielov, rast priemernej mzdy a podobne. Pokiaľ ide o bezprostredné príčiny rastu cien, tie súvisia s frekvenciou škodovosti pri dopravných nehodách, ale najmä rastom nákladov na škody, ktoré sa hradia z PZP. Poisťovne totiž už niekoľko rokov hradia poškodeným osobám v prípade škody na vozidlách skutočnú škodu. Neodpočítavajú pri preplácaní faktúr za opravu vozidla amortizíáciu pri použití nových náhradných dielov.
Pokiaľ ide o škody na vozidlách, treba ešte podľa Feketeho spomenúť neprimeraný rast nákladov na opravu motorových vozidiel, ktoré súvisia s cenou opráv motorových vozidiel v značkových servisoch. „Tlak na ceny PZP vyvoláva aj nový fenomén na trhu PZP, t. j. nároky pozostalých po obeti dopravnej nehody na náhradu tzv. nemajetkovej ujmy. Túto náhradu požadujú pozostalí od poisťovne škodcu. Žaloby na jej náhradu sa za celý trh rádovo šplhajú do výšky niekoľkých desiatok miliónov eur,“ povedal Fekete.
Trendom sú pripoistenia
Aj keď povinné zmluvné poistenie stále časť majiteľov áut vníma len cez cenu a nerieši obsah služby, tento produkt sa podľa finančného analytika OVB Allfinanz Slovensko Mariána Búlika posledné roky významne inovuje. „Trendom je posilňovať ponuku pripoistení, ktorými povinné poistenie reálne konkuruje havarijnému poisteniu. K povinnej poistke si dnes možno bez problémov prikúpiť prakticky akékoľvek havarijné riziko, a to doslova podľa svojich potrieb,“ povedal pre agentúru SITA Búlik. Zároveň doplnil, že vďaka vyskladaniu vybraných rizík vychádza poistná ochrana vlastného auta lacnejšie ako pri komplexnom havarijnom poistení.
Poistenie motorových vozidiel a zvlášť PZP je pre poisťovne podľa riaditeľa pre neživotné poistenie spoločnosti FinGO.sk Štefana Fajnora stratové, keďže v priemere vyplatia viac peňazí na poistných udalostiach ako vyzbierajú od klientov. „Preto budú poisťovne pristupovať k podrobnejšiemu rozdeleniu klientov na škodových, rizikových, menej rizikových a neškodových, čím vzniknú väčšie rozdiely vo výške poistného pre jednotlivé skupiny klientov,“ skonštatoval pre agentúru SITA Fajnor. V rámci PZP sa zároveň poisťovne budú snažiť podľa neho rozširovať svoje služby, rozsah krytia aj pripoistení.
Upozornenia národnej banky
Na Slovensku sú ceny povinného poistenia nastavené podľa Búlika veľmi nízko. „Toto konštatovanie platí aj napriek postupnému rastu cien posledné dva roky,“ hovorí Búlik. Poisťovne ceny zvyšujú podľa neho sčasti kvôli upozorneniu národnej banky, že pri vysokej škodovosti sú ceny nastavené príliš nízko. Reflektujú však aj nárast ceny práce, ktorý je najmä v posledných rokoch enormný a týka sa aj autoservisov.
„Rast je pre väčšinu motoristov mierny rádovo v jednotkách percent a dovolím si tvrdiť, že väčšina si ho ani nevšimne. Cenový nárast sa dramatickejšie prejavuje len pri rizikových vodičoch, mladých ľuďoch z väčších miest,“ uviedol Búlik. Zároveň si myslí, že ceny PZP budú aj naďalej pomaly rásť. Pomalé tempo rastu by sa však nemalo meniť, keďže trh zostáva vysoko konkurenčný. „Vysoká konkurencia a nízke ceny dokonca čas od času vytlačia z trhu poisťovňu, ako sa to stalo rumunskej Astre,“ skonštatoval Búlik.