Pozostalí by mali banke oznámiť úmrtie klienta čím skôr, odporúča odborníčka

Pozostalí tak predídu komplikáciám so splácaním úveru, či zablokovaniu bankových účtov zosnulého.
Podvod, banka, mobil
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Pozostalí by mali čo najskôr informovať banku o úmrtí blízkej osoby, aby predišli komplikáciám so splácaním úveru, či zablokovaniu bankových účtov zosnulého. Na tento fakt upozornila právnička Inštitútu alternatívneho riešenia sporov Slovenskej bankovej asociácie Sylvia Ďatelinková.

Komunikácia je dôležitá najmä v prípade, ak mal zosnulý v banke úverový produkt. „Neinformovanie banky môže mať za následok omeškania so splátkami úveru, čo sťaží situáciu dedičom neskôr, nakoľko na nich prechádza povinnosť splatiť úver do výšky nadobudnutého dedičstva,“ zdôraznila Ďatelinková.

Treba doniesť originál úmrtného listu

Pozostalí môžu túto povinnosť splniť osobne na pobočke banky alebo zaslaním poštovej zásielky, spolu s originálom úmrtného listu zosnulého alebo jeho notársky overenej fotokópie.

Ako Ďatelinková ďalej uviedla, v prípade, že pozostalí neoznámia úmrtie, banka po obdržaní informácie z iných zdrojov zablokuje všetky účty zosnulého.

Banka blokuje účty

Štandardne sa tak stáva na základe notárskeho dožiadania o poskytnutie údajov o účte zosnulého alebo žiadosti o vrátenie neoprávnene poukázaných dávok Sociálnej poisťovne.

Po prijatí oznámenia o úmrtí banka blokuje účty, deaktivuje prístupy do elektronického bankovníctva a ruší platobné karty vydané na meno zosnulého až do ukončenia dedičského konania. Peniaze sú vyplatené dedičom až na základe právoplatného rozhodnutia o dedičstve.

Viac k osobe: Sylvia Ďatelinková
Firmy a inštitúcie: SBA Slovenská banková asociácia

Ďalšie k téme

Odporúčané