Prieskumy ukazujú zvýšený záujem o nákupy darčekov, rast cien a zodpovednejší prístup k financiám

Vyplýva to z prieskumu agentúry Focus pre mBank.
Čo darovať na Vianoce
Čo darovať na Vianoce Foto: shutterstock.com

Tento rok plánujú Slováci minúť na nákup vianočných darčekov priemerne 122 eur, čo je nárast oproti minulému roku, keď plánovali dať 109 eur. Ako vyplýva z prieskumu agentúry Focus pre mBank, vianočné darčeky plánuje nakupovať 94 % Slovákov, pričom 42 % z nich odhaduje výdavky nad 200 eur.

Priestor na nárazové výdavky

Pozitívne hodnotí generálny riaditeľ mBank Slovensko Roman Fink fakt, že 91 % respondentov si na kúpu darčekov peniaze nepožičia, ale plánuje ich financovať iba z vlastných zdrojov. Prieskum tiež uvádza, že rastie počet Slovákov, ktorí si na darčeky sporia v predstihu.

V tomto roku si peniaze takto odložilo až 45 % respondentov. Sociológ a riaditeľ agentúry Focus Martin Slosiarik uviedol, že pri rastúcich životných nákladoch sa zmenšuje priestor na nárazové výdavky a ich pokrytie bez toho, aby si ľudia na ne priebežne odkladali peniaze.

Darčeky z našetrených peňazí

Vianočný prieskum spoločnosti Partners ukázal, že medzi najobľúbenejšie darčeky patrí kozmetika, oblečenie, spoločné zážitky a knihy. „Peniaze sú čoraz obľúbenejším darčekom,“ uvádza Slosiarik. Suma na darčeky kolíše v závislosti od príjmu domácností.

„Hoci náklady na Vianoce rastú, Slováci pristupujú k financovaniu sviatkov zodpovednejšie,“ hovorí odborníčka na osobné financie spoločnosti Partners Ivana Paráková. Takmer polovica pokryje darčeky z našetrených peňazí a väčšina domácností plánuje zanechať aj po sviatkoch finančnú rezervu.

Viac k osobe: Ivana ParákováMartin SlosiarikRoman Fink
Firmy a inštitúcie: Agentúra FOCUSmBank

Odporúčané