Prísna regulácia chráni finančných klientov, neznamená to však podľa analytika automaticky aj výhodnosť produktov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Pozicka
Foto: Thinkstock
Tento článok pre vás načítala AI.

„A to ešte nie je reč o pôžičkách od neznámych či o tých, ktoré sú uzatvárané v tiesni,“ upozorňuje finančný analytik Swiss Life Select Pavel Škriniar.

Regulácia chráni klienta

Aj keď je regulácia zdrojom množstva papierov, ktoré treba podpísať, v konečnom dôsledku chráni klienta. Klient pozná cenu, za ktorú si požičiava. Vie si ju tak porovnať s alternatívnymi ponukami.

„Vďaka legislatíve je napríklad výška nákladov na pôžičku obmedzená na dvojnásobok trhového priemeru. Taktiež je vďaka regulácii možné odstúpiť od zmluvy do dvoch týždňov, ak až po podpise zmluvy zistíte, že ju vlastne nepotrebujete, alebo si viete zabezpečiť financie výhodnejšie,“ hovorí Škriniar.

Výhodou z pohľadu klienta je podľa neho povinnosť licencovaných subjektov dodržiavať legislatívu. Preto je možné napríklad podať reklamáciu, obrátiť sa na ombudsmana relevantnej asociácie, adresovať podnet na Národnú banku Slovenska a aj na základe ich vyjadrení podať žalobu na súd. Možnosť obrátiť sa s problémom na vyššie autority sa aj využíva, aj keď nie vždy ide o oprávnené sťažnosti.

Stopercentné garancie neexistujú

„Bežným nedostatkom sťažnosti je slabé povedomie o tom, čo je obsahom zmluvy,“ upozorňuje analytik.

Nemusí ísť pritom iba o úverovú zmluvu. Pri investíciách je ochranou klienta informácia, kam budú smerovať jeho úspory, aké je s nimi spojené riziko a dohľad nad dodržiavaním týchto zámerov. Zároveň pri investíciách je povinnosťou poskytovateľa otestovať klienta, či mu bude investícia po stránke rizika, výnosnosti a likvidity vyhovovať.

Stopercentné garancie však podľa Škriniara neexistujú. Pri licencovaných spoločnostiach je však riziko podvodov podľa neho nižšie, a to vďaka procesu licencovania. Legislatíva zároveň umožňuje klientom kedykoľvek sa obrátiť na nadriadené orgány, políciu, či súd.

Ochrana spotrebiteľa nie je to automaticky záruka výhodnosti

„Hoci ochrana spotrebiteľa finančných služieb je klientom dostupná pri všetkých finančných produktoch, ktoré si zakúpia od poskytovateľov dohliadaných Národnou bankou Slovenska, nie je to automaticky záruka vhodnosti a výhodnosti ponúkaných produktov,“ upozorňuje Škriniar.

Finančné produkty sú podľa jeho slov vhodné iba v prípade, že spĺňajú svoju úlohu vo finančnom pláne človeka, ktorý mu pomôže žiť finančne nezávislý život podľa vlastných predstáv.

„Výhodnosť konkrétneho riešenia je, žiaľ, známa až v prípade potreby vybrať z neho peniaze,“ uzavrel analytik.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Pavel Škriniar
Firmy a inštitúcie NBS Národná banka SlovenskaSwiss Life Select