Ak by Slováci výdavky zredukovali, väčšina by dokázala ušetriť mesačne viac ako 50 eur.
Sedemdesiat percent Slovákov priznáva, že zbytočne míňajú peniaze na veci a služby, ktoré nepotrebujú. Približne polovici z ich sa takéto zbytočné náklady darí aspoň čiastočne obmedzovať, pätina ľudí sa však o to snaží márne. Zároveň tri percentá Slovákov si uvedomujú, že majú zbytočné výdavky, no nevadí im to a ani sa ich preto nechystajú zredukovať. Vyplýva to z reprezentatívneho prieskumu pre spoločnosť Home Credit.
Najviac výdavkov ide na potraviny
Najviac nepotrebných výdavkov smeruje na nákup potravín a nealkoholických nápojov, je to spolu až 43 % prípadov. Približne tretina ľudí potom uvádza alkohol a tabak a štvrtina si uvedomuje zbytočné výdavky na dopravu a cestovanie. Nasledujú oblečenie a obuv, potom náklady na bývanie a energie, drogériu, ďalej na voľnočasové aktivity a taktiež na elektroniku a spotrebný tovar. Najmenej ľudia spomínajú zbytočné výdavky na zdravie, sú to len 4 percentá.
Štyria z desiatich ľudí by po zredukovaní zbytočných výdavkov mesačne dokázali z rodinného rozpočtu ušetriť do 50 eur. Ďalšia tretina to odhadla na sumu od 50 do 100 eur. Takmer štvrtina by vedela takto usporiť aj viac ako stovku.
Poriadok vo financiách
Zbytočné výdavky majú ľudia podľa Home Creditu nezriedka aj pri spravovaní vlastných financií. Vo vlastnom záujme je preto podľa manažéra zákazníckej spokojnosti spoločnosti Home Credit Miroslava Zborovského vhodné urobiť si poriadok aj v tejto oblasti. Napríklad detailne si porovnať produkty rôznych finančných inštitúcií, ktoré sa v dôležitých detailoch často líšia.
„Nevýhodné úvery sa dajú spojiť do jedného výhodnejšieho, čím sa dá usporiť na mesačných splátkach, rovnako tak aj na zbytočných duplicitných poplatkoch a poisteniach. Dobré je si tiež sledovať splatnosť kreditky a využívať jej bezúročné obdobie a neplatiť tak nič navyše. Ideálne je taktiež bez omeškania platiť všetky mesačné splátky a účty a vyhnúť sa tak sankčným poplatkom a pokutám,“ dodal Zborovský.
O prieskume
Prieskum realizovala od 17. septembra do 21. septembra 2018 agentúra STEM/MARK metódou CAWI na reprezentatívnej vzorke slovenskej populácie 506 respondentov vo veku 18 až 60 rokov.