Firmy a zamestnanci na Slovensku majú možnosť do konca marca a apríla rozhodnúť o poukázaní 2 % z dane na podporu verejnoprospešných iniciatív.
Podľa prieskumu agentúry Focus pre iniciatívu 2 % – Pomáhame spolu, sedem z desiatich Slovákov verí, že tieto prostriedky pomáhajú zlepšovať život v krajine. Respondenti oceňujú možnosť podporiť organizácie zamerané na pomoc ľuďom v núdzi, ochranu zdravia a sociálne služby.
Znalosť o poukazovaní je vysoká
Znalosť o možnosti poukázať 2 % je vysoká, pričom 90 % obyvateľov Slovenska o nej vie. Obľúbenosť tohto mechanizmu ukazuje aj rastúci trend v počte asignujúcich a výške asignovaných prostriedkov, ktoré v roku 2024 dosiahli 105 miliónov eur.
Firemné nadácie zohrávajú významnú úlohu v redistribúcii peňazí do regiónov. „Aj vďaka 2 % majú fyzické aj právnické osoby možnosť systematicky podporovať dobročinné organizácie,“ uviedla Lenka Michálik Holešová z Asociácie firemných nadácií a nadačných fondov (ASFIN).
Slováci myslia menej na penziu ako Česi, viac si odkladajú na pohreb
Nadácia Volkswagen Slovakia a Nadácia Lidl sú podľa iniciatívy príkladmi organizácií, ktoré využívajú 2 % na podporu širokého spektra aktivít, od pomoci deťom a ľuďom so znevýhodnením po podporu zdravotníctva a sociálnych iniciatív.
Podpora štátu nie je veľká
2 % sú kľúčové aj pre komunitné organizácie, ktoré fungujú na princípe dobrovoľníctva.
„Systémová podpora zo strany štátu na rozvíjanie dobrovoľníctva nie je veľká a príjem z 2 % je jediný, ktorý mnohé organizácie vedia využiť,“ vysvetľuje Zuzana Šujanová z Dobrovoľníckeho centra Trnavského kraja.
Úsmev ako dar, organizácia pomáhajúca deťom a rodinám zo sociálne znevýhodneného prostredia, využíva taktiež 2 % na financovanie projektov a aktivít, ktoré majú pozitívny dopad na spoločnosť.