Správanie ľudí sa zmenilo a je dôležité, aby banky nezaspali a napredovali v nových technológiách

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Karta, transakcie, banky
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com
Tento článok pre vás načítala AI.

Bankový sektor na Slovensku sa radí medzi technologicky najvyspelejšie odvetvia. Banky sledujú, ale aj definujú technologické trendy a snažia sa nielen digitálne transformovať, ale aj efektívne hospodáriť.

Ľudia sa vtiahli do online priestoru

Ako na utorkovej konferencii Jesenná ITAPA 2023 skonštatoval riaditeľ VÚB banky Jozef Kausich, pandémia zmenila správanie sa zákazníkov. Ľudia sa viacej stiahli do online priestoru. „To, čo sme tu mali aj predtým, sa urýchlilo,“ skonštatoval Kausich.

Regulácia sa od dlhovej krízy podľa neho zostrila v rámci rôznych aspektov. Hovorí sa koľko kapitálu majú banky držať alebo ako nastaviť obchodný model. Výzvou sú podľa Kausicha aj nové technológie.

„Digitálna transformácia, robotizácia, umelá inteligencia. Aj toto musíme zohľadniť v našom biznis modeli,“ poznamenal Kausich.

Bankový sektor je zároveň podľa neho odvetvie, ktoré musí veľa investovať. Každá banka sa borí s infraštruktúrou, ktorú má. „Nie je to ani tak slabina, ale bod, ktorý musíme zohľadniť,“ povedal Kausich.

Technologický míľnik

Mať infraštruktúru je totiž podľa neho nevyhnutné. V rámci Slovenskej bankovej asociácie si dokonca robili štúdiu, z ktorej vyplynulo, že ročne na informačné technológie banky dávajú zhruba 200 mil. eur.

Jedným z technologických míľnikov sú aj okamžité platby, označované aj ako instantné platby. Na Slovensku fungujú od 1. februára 2022. Pre klientov ich spustili zatiaľ len Slovenská sporiteľňa, VÚB banka a Tatra banka spolu s Raiffeisen bankou.

V máji ich začala poskytovať aj J&T Banka, avšak tá sa zameriava primárne na biznis klientov. Ako doplnil Kausich, aktuálne na pôde Slovenskej bankovej asociácie hovorili o tom, že sú termíny na komplexné zapojenie. „Od prvého kvartálu 2024 budú musieť všetky banky aplikovať okamžité platby,“ hovorí Kausich.

Pri mladšej generácií je dopyt iný

Ako doplnil Juraj Hrbatý zo spoločnosti Finax, je dôležité, aby banky nezaspali. Tradičné banky sú síce na Slovensku podľa neho veľmi dobre digitalizované.

No pri pohľade na mladšie generácie je už dopyt iný. Z prieskumu vyplýva, že iba 36 % ľudí má účet v tradičnej banke, viac ako polovica už má okrem tradičnej banky aj digitálnu banku a sú ľudia, ktorí fungujú čisto digitálne a do pobočky nechodia.

V súčasnosti je možné mať banku v mobile. A pokiaľ nepotrebujete zložitý produkt, ako napríklad hypotéku, fyzickú banku v súčasnosti už podľa Hrbatého ani nepotrebujete.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Jozef Kausich
Firmy a inštitúcie FinaxJ&T BANKARaiffeisen BankSBA Slovenská banková asociáciaSlovenská sporiteľňaTatra bankaVÚB Všeobecná úverová banka