Transakčná daň sa blíži: Ako si môžu firmy optimalizovať náklady?

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Faktury.jpg
Foto: Poštová banka
Tento článok pre vás načítala AI.

Od apríla 2025 sa začne uplatňovať transakčná daň pre všetkých živnostníkov a firmy na Slovensku. Daňová odborníčka Ľubomíra Murgašová z poradenskej spoločnosti Grant Thornton ponúka päť rád, ako optimalizovať náklady na túto daň.

Spájanie faktúr

Prvou radou je uskutočňovať konsolidované platby, čím sa zníži počet transakcií a poplatok za daň.

Pri bezhotovostných prevodoch sa na daň z finančných transakcií uplatňuje limit 40 eur. Teda aj pri prevode sumy vyššej ako 10-tisíc eur poplatok nebude vyšší ako 40 eur. Odborníčka odporúča preto konsolidovať platby, čiže jednou platbou uhradiť viacero faktúr tomu istému dodávateľovi.

„Spájanie faktúr do jednej úhrady je daňovo v poriadku, keďže dani podlieha iba suma odpísanej platby z bankového účtu,“ uvádza Murgašová. Odporúčam sa však vopred dohodnúť s dodávateľom na spôsobe platby.

Karta vs. faktúra

Druhou radou je platiť kartou, pretože pri kartových platbách sa daň neplatí. Podnikateľ iba uhrádza ročný poplatok za každú kartu k podnikateľskému účtu vo výške dvoch eur. Je preto rozumné realizovať maximum platieb kartou namiesto prevodom.

„Ak napríklad dopravná firma s flotilou desiatich nákladných áut zaplatí mesačne za pohonné hmoty 30-tisíc eur pri 50 tankovaniach, tak pri platbe kartou namiesto využitia úhrady na faktúru ušetrí 120 eur. Za niekoľko rokov takto ušetrí niekoľko tisíc eur,“ vysvetľuje Ľubomíra Murgašová.

Vzájomný zápočet

Tretia rada odporúča využívať vzájomný zápočet, čím sa minimalizuje počet bankových prevodov. To znamená, že ak firma „A“ dodala firme „B“ počas mesiaca tovar za 15-tisíc eur a firma „B“ zase služby za 14 900 eur, tak firma „B“ uhradí prevodom z účtu len rozdiel 100 eur.

„Firma „B“ vystaví účtovný doklad o započítaní pohľadávok a záväzkov a informuje firmu „A“, že záväzok bol čiastočne uhradený započítaním a rozdiel bude uhradený bankovým prevodom,“ pokračuje Murgašová.

Vyšší preddavok dodávateľovi

Štvrtou radou je poskytnúť vyšší preddavok dodávateľovi, čím sa zníži počet transakcií.

Ak spoločnosť napríklad plánuje v blízkej budúcnosti odobrať od toho istého dodávateľa viaceré tovary, napríklad 300 kusov tovarov za 400 eur/kus, môže dať dodávateľovi po dohode jednorazový preddavok na úhradu týchto dodaní. Táto spoločnosť tak zaplatí iba 40 eur ako maximálny limit na odpísanú platbu dodávateľovi z bankového účtu, z celkových 120-tisíc eur, namiesto 480 eur, ak by platila za každý kus samostatne.

Následne za jednotlivé dodania spoločnosť už daň z finančných transakcií neplatí, keďže sa úhrada vykompenzuje z preddavku a nedochádza pritom k odpísaniu platby z bankového účtu. „Táto forma úhrady však môže mať negatívny vplyv na cash-flow, kedy spoločnosť musí skôr uhradiť kúpnu cenu za tovar, ktorý ešte neodobrala,“ vysvetľuje Murgašová.

Piata rada sa týka zníženia administratívnej záťaže tým, že sa využíva podnikateľský účet na Slovensku. Ak je firma daňovým rezidentom na Slovensku, čiže na Slovensku uskutočňuje väčšinu svojej činnosti, nemá pre ňu zmysel presúvať si podnikateľský účet do zahraničia alebo využívať už existujúci účet v zahraničí ako svoj hlavný.

„Ak firma nemá podnikateľský účet na Slovensku, každomesačné vykazovanie dane a následne aj úhradu musí robiť sama. Tým si pridáva množstvo administratívnej práce a nič finančne neušetrí,“ hovorí Ľubomíra Murgašová.

Transakčná daň

Daň platia všetky fyzické osoby – podnikatelia a právnické osoby. „No rozšírením subjektov, ktorí majú platiť transakčnú daň, sa štát snaží zvýšiť príjmy. Ako vyslovene zvláštne sa však javí zahrnutie zahraničných subjektov, ktoré na Slovensku nepodnikajú podľa slovenského obchodného práva a z nejakého dôvodu tu len majú bankový účet. Zákon stále nedefinuje o akú činnosť na Slovensku má ísť pri zahraničných osobách, aby bolo predmetom dane. Z nepresných definícií vzniká právna neistota u daňovníkov a platiteľov na Slovensku,“ hovorí Ľubomíra Murgašová.

Transakčná daň sa nebude vzťahovať na viaceré subjekty, napríklad štátnych rozpočtových a príspevkových organizácií, územnej samosprávy, Sociálnej poisťovne, neziskových organizácií poskytujúcich všeobecne prospešné služby, cirkví, záujmových združení právnických osôb, neinvestičných fondov, občianskych združení, nadácií, Slovenského červeného kríža, SAV, turistických informačných centier, transakcií poštových podnikov, obchodníkov s cennými papiermi, správcov kryptoaktív, bánk, DDS, zdravotných poisťovní, škôl, či školských zariadení.

Daň sa nebude vzťahovať na platby kartou, úhrady kryptomenami, hotovostné platby, pripísané platby na bankový účet daňovníka, úhrady medzi bankovými účtami daňovníka v tej istej banke a platby daní a odvodov, okrem miestnych daní.

Daň sa bude platiť z debetných transakcií vo výške 0,4 %, maximálne 40 eur, pričom výber hotovosti bude zaťažený daňou 0,8 % bez limitu. Administratívu a výber dane zabezpečí slovenská banka, pričom daňovníci s povinnosťou platiteľa dane sami budú musieť odviesť daň do 31. júla 2025 za prvé tri mesiace.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe: Ľubomíra Murgašová
Firmy a inštitúcie: Grant Thornton