Väčšina sa s nákladmi zmestila do 10 tisíc eur, každý desiaty minul vyše 20 tisíc eur.
Do rekonštrukcie alebo aspoň čiastočnej obnovy svojho bytu, domu či chalupy sa minulý rok pustila štvrtina Slovákov. Najčastejšie išlo o úpravu kuchyne, ktorá bola súčasťou takmer polovice realizovaných rekonštrukcií. Štyria z desiatich prerábali kúpeľne, podobne často to boli aj spálne, detské izby či obývačky. Vyplýva to z reprezentatívneho prieskumu pre spoločnosť Home Credit.
Tridsať percent ľudí sa pustilo do výmeny alebo opravy okien a štrnásť percent menilo rozvody elektriny alebo plynu. Každá desiata domácnosť menila alebo opravovala strechu, sedem percent pivnicu či garáž. No a celkovú rekonštrukciu svojej nehnuteľnosti vlani zvládli dve percentá Slovákov.
Sumy boli rôzne
Väčšina respondentov, ôsmi z desiatich, minula na svoje rekonštrukcie sumu do 10 tisíc eur. Pätina ľudí sa dokázala zmestiť s výdavkami do rozpätia od 1 500 do 3 tisíc eur. Približne každý desiaty minul viac ako 20 tisíc eur.
V prieskume sa pýtali aj na to, koľko by Slováci minuli na rekonštrukcie v budúcnosti. Najviac z nich, viac ako 40 %, by investovalo do rekonštrukcie od tisíc do 3 tisíc eur. No našlo by sa aj sedem percent Slovákov, ktorí by na opravy či modernizácie dali aj viac ako 25 tisíc eur.
Najčastejšie vlastné zdroje
Pri otázke, z akých zdrojov investovali alebo plánujú investovať do rekonštrukcií, najčastejšie respondenti uviedli vlastné usporené peniaze. Vyjadrila sa tak viac ako polovica respondentov. Každý desiaty to rieši spotrebiteľským úverom od banky alebo nebankovej spoločnosti. Šesť percent ľudí si zoberie hypotéku a tri percentá si požičajú od rodiny alebo priateľov.
Plány sú jedna vec a ich napĺňanie zase druhá. Tak je to aj v prípade realizovaných rekonštrukcií. Viac ako 40 % opýtaných sa totiž v prieskume vyjadrilo, že sa im cena oproti pôvodným plánom navýšila. Z toho v ôsmich percentách prípadov išlo o výrazne vyššie výdavky. Na druhej strane sedem percent ľudí malo v porovnaní s pôvodným plánom rekonštrukcie nakoniec nižšie náklady.
O prieskume
Prieskum uskutočnila v decembri 2018 agentúra STEM/MARK metódou CAWI, na reprezentatívnej vzorke slovenskej populácie 310 respondentov vo veku 18 až 60 rokov.