VÚB banka zaznamenala v roku 2020 rast svojich hlavných produktov, a to reatailových a korporátnych úverov. Stabilný trhový podiel evidovala aj v prípade retailových depozít. Avšak kým vývoj komerčnej výkonnosti bol pozitívny, finančná výkonnosť sa medziročne výrazne zhoršila. Ako povedal hovorca spoločnosti Dominik Miša, dôvodom je najmä značný tlak na marže spôsobený silným konkurenčným bojom, pokračujúcou nízkou úrovňou základných úrokových sadzieb, ako aj dvojnásobnou výškou bankového odvodu v prvom polroku.
Už deväťmesačný zisk banky klesol, a to o 40,7 % na 51,5 mil. eur ku koncu septembra. A hoci bol bankový odvod v druhej polovici roka zrušený, jeho objem ku koncu roka aj tak bude podľa Mišu s medziročným rastom. „Neutíchajúce úsilie v oblasti nákladov síce prinieslo úžitok vo forme úspor, ale nie dostatočný, aby vykompenzovalo negatívne efekty,“ skonštatoval Miša.
Spoločnosti sa však podarilo nájsť vďaka viacerým interným iniciatívam štrukturálne úspory prostredníctvom zvyšovania efektivity niektorých interných procesov. „Rovnako sa nám podarilo znížiť závislosť na úrokových výnosoch, ktorá je taká charakteristická pre celý bankový sektor, a to vďaka tomu, že sme začali poskytovať aj vysokošpecializované komplexné poradenstvo, napríklad v podobe správy majetku a investovania,“ hovorí Miša. Tretím pozitívom je nízky dopad na tvorbu opravných položiek pre straty z úverov.
Priority na tento rok
V tomto roku sa chce VÚB banka zamerať na štyri hlavné priority, a to angažovanosť zamestnancov, rast tržieb, resp. ziskovosti a efektivity, digitalizáciu a zjednodušovanie, ako aj na optimálnu alokáciu zdrojov. „Kríza nám ukázala tak potreby, ako aj možnosti zmien a pokroku, hlavne v oblasti digitalizácie a zjednodušenia procesov,“ konštatuje Miša. V novom roku bude teda VÚB banka pokračovať v minimalizácii, prípadne úplnej eliminácii byrokracie v jej procesoch. Pre klientov bude aj naďalej zlepšovať existujúce a zavádzať nové riešenia.
V oblasti retailu si banka plánuje udržať svoju trhovú pozíciu a rastové trendy tak retailových úverov ako aj retailových depozít. Zameria sa aj na získavanie nových zákazníkov, resp. aktiváciu zákazníkov, zvyšovanie penetračne produktov. Veľmi dôležité pre banku bude neustále poskytovanie nových služieb s pridanou hodnotou pre zákazníka i pre banku. Chcú to teda dosiahnuť zlepšovaním a zjednodušovaním modelu retailových služieb, ale najmä uprednostňovaním samoobslužných služieb cez digitálne kanály, alebo kontaktné centrum. Kľúčovou úlohou pobočiek by malo byť poskytovanie služieb s vysokou pridanou hodnotou, ktoré sú buď komplexné alebo zahŕňajú veľkú mieru poradenstva.
V oblasti firemného bankovníctva si chce VÚB udržať pozíciu lídra na trhu a zamerať sa na ďalšie služby v rámci regionálnych bankových služieb ako aj pri globálnych transakciách. Okrem zamerania na prevádzkovú efektívnosť, zvyšovanie produktivity distribučnej siete a alokácie zdrojov tam, kde vytvárajú hodnotu, sa VÚB sústredí aj na relevantné príležitosti v oblasti projektového a realitného financovania na trhu pri primeranom riziku a návratnosti. Pri získavaní nových klientov bude užšie spolupracovať so svojou materskou spoločnosťou Intesa Sanpaolo.
O spoločnosti
Všeobecná úverová banka vznikla 1. januára 1990 vyčlenením komerčných aktivít pre firemných klientov na území SR zo Štátnej banky československej ako štátny peňažný ústav. V roku 1992 sa pretransformovala na akciovú spoločnosť patriacu pod Fond národného majetku SR. Koncom roku 2001 získala väčšinový podiel vo VÚB talianska banková skupina IntesaBci, v súčasnosti Intesa Sanpaolo.