Ministerstvo financií totiž počas legislatívneho procesu pri príprave náhrady poistného odvodu daňou z poistenia podľa asociácie nič o zdanení pripoistenia k životnému poisteniu nehovorilo.
Skutočnosť, že nová poistná daň by sa mala vzťahovať aj na doplnkové poistenie k životnému poisteniu, je pre finančných sprostredkovateľov nepríjemným prekvapením. Uviedol to na štvrtkovej tlačovej konferencii predseda predstavenstva Asociácie finančných sprostredkovateľov (AFISP) Martin Lancz. Ako dodal, ministerstvo financií totiž počas legislatívneho procesu pri príprave náhrady poistného odvodu daňou z poistenia nič o zdanení pripoistenia k životnému poisteniu nehovorilo.
Chcú ešte diskutovať
Šéf asociácie však dúfa, že zdanenie tohto doplnkového poistenia bude ešte možné prediskutovať na pôde Ministerstva financií SR. Rezort totiž návrh pôvodne predstavil tak, že ide o nahradenie dovtedajšieho poistného odvodu, ktorý sa na takéto pripoistenie nevzťahoval. „Toto nás nepríjemne prekvapilo. Veríme, že o tom ešte budeme diskutovať. Boli by sme radi, keby ministerstvo financií naopak životné poistenie nejakými krokmi podporilo, nie ho zdaňovalo,“ dodal Lancz.
Finanční sprostredkovatelia pritom samotné nahradenie poistného odvodu daňou vítajú. Odvod totiž považujú za nekoncepčný, daň za štandardný nástroj. Nepozdáva sa im však spôsob, akým sa legislatíva pripravovala. Podľa Lancza rýchlosť procesu neumožňovala poisťovniam sa na zmeny dostatočne pripraviť, čo zo strany rezortu financií nebolo príliš ústretové.
Formuláre a byrokracia
Sprostredkovatelia chcú však s ministerstvom financií diskutovať aj o ďalších návrhoch. Hovoria napríklad o dodatočných formulároch o zložkách poistného, ku ktorým rezort financií spustil legislatívny proces. Podľa Lancza ide o ďalšie byrokratické zaťaženie spotrebiteľa, ktoré mu nepodá žiadnu relevantnú informáciu.
Navyše, sprostredkovatelia podľa návrhu majú informovať aj o nákladoch samotných poisťovní, ktoré sa v čase menia. Podľa asociácie ak chce tieto informácie štát spotrebiteľovi sprístupniť, dá sa to urobiť aj tak, že ich budú poisťovne zverejňovať na svojich weboch a sprostredkovateľ spotrebiteľovi povie, kde tieto informácie nájde.