Štyri percentá opýtaných Slovákov sa v ponukách bánk a ďalších finančných inštitúcií nevyznajú.
Svoju znalosť finančných produktov hodnotí ako základnú 57 % Slovákov. Ako ďalej vyplynulo z prieskumu spoločnosti Millward Brown pre firmu Kruk, ktorá sa zameriava na správu pohľadávok finančných ústavov a korporátnych zákazníkov, štyri percentá opýtaných Slovákov sa v ponukách bánk a ďalších finančných inštitúcií nevyznajú a potrebujú pomoc s vysvetlením ich podmienok. Viac ako tretina Slovákov sa potom plne spolieha na svoje znalosti v oblasti bežných a sporiacich účtov, poistiek, pôžičiek, či investícií.
Problémy s omeškanými splátkami
Problémy so splácaním svojich záväzkov má na Slovensku podľa prieskumu okolo 36 % ľudí. Najčastejšie ide o omeškanie so splátkami rádovo o niekoľko dní. Výnimkou nie sú ale ani nezaplatené účty, ktoré sú po splatnosti niekoľko mesiacov či rokov. Do tejto kategórie spadajú zhruba 4 % respondentov. Zatiaľ čo muži sú najčastejšie v omeškaní so splátkami úverov a bankových pôžičiek, ženy majú problémy i s platením účtov za mobilné telefóny a so splátkami pôžičiek od rodiny a priateľov.
„Ľudia sa môžu dostať do dlhov i kvôli nedostatočnej finančnej gramotnosti. Vezmú si pôžičku, ktorá im v danej chvíli pripadá ako najlepšie riešenie, a nepočítajú s možnými neočakávanými udalosťami, ako je strata zamestnania alebo dlhodobá choroba. Ľahko sa potom dostanú do platobnej neschopnosti, ktorú nezvládajú vyrovnať,“ hovorí Markéta Kolářová, tlačová hovorkyňa spoločnosti Kruk a dodáva: „V prípade, že sa niekto dostane do platobnej neschopnosti, je veľmi dôležité sa ihneď skontaktovať s veriteľom a spoločne nájsť riešenie.“
Slováci sa spoliehajú najmä na úspory
Každý štvrtý Slovák by v prípade platobnej neschopnosti použil predovšetkým svoje úspory. Každý piaty Slovák by informoval svojho veriteľa o svojej finančnej situácii a snažil by sa dohodnúť úpravu výšky splátok podľa svojich súčasných možností. Devätnásť percent respondentov by vyhľadalo pomoc u rodiny alebo priateľov. Na úspory sa spoliehajú predovšetkým muži, ženy vidia riešenie i v znížení svojich výdavkov.
„Spôsobov, ako zastaviť ďalšie zadlžovanie a začať splácať svoje záväzky, je celý rad, ale všetky vyžadujú predovšetkým úsilie problém s dlhmi riešiť a aktívnu komunikáciu s veriteľmi. Čakaním sa dlhy zvyšujú a stúpa i riziko, že bude veriteľ riešiť dlh súdnou cestou, čo náklady dlžníka ešte zvýši,“ doplnila Markéta Kolářová.