Slováci si za Veľkú noc priplatia. Niektoré potraviny zdraželi aj o 80 percent, najväčšími skokanmi sú káva a čokoláda

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Nákup, potraviny, bloček, nakupovanie, supermarket
Foto: Ilustračné, www.gettyimages.com
Tento článok pre vás načítala AI.

Slovenské domácnosti sa pripravujú na veľkonočné nákupy. Kým minulý rok sa niesol v stabilizácii cien po silnom raste, tento rok sa situácia začína opäť komplikovať. Podľa najnovšej cenovej analýzy 365.bank vyjde tohtoročný veľkonočný nákup na 176,57 eur, čo je o 12,48 eur viac ako vlani (164,09 eur).

Išlo teda o 7,6 % nárast. Podľa analýzy cien, ktoré robila banka, tak ceny niektorých potravín, ako káva a čokoláda, stúpli až o 80 %, zatiaľ čo iné, ako cibuľa a múka, zlacneli.

Príjmovo si budeme môcť dovoliť kúpiť viac

Analytik z 365.bank Tomáš Boháček poukázal aj na to, že ekonomická situácia sa medziročne stále o čosi zlepšovala, aj keď tempo voči predchádzajúcej Veľkej noci poľavilo. Dodal, že priemerná nominálna mzda zamestnanca na Slovensku v závere minulého roka vzrástla medziročne o 4,7 % na 1 643 eur, čo bola však na druhej strane najvyššia úroveň v histórii.

„Práve nízka inflácia pritom posilňovala aj rast reálnej mzdy, ktorá po dvoch rokoch stúpla (+3,7 %). Na Veľkú noc si tak príjmovo budeme môcť dovoliť kúpiť viac,“ vysvetlil Boháček s tým, že situácia s cenami potravín sa upokojila aj vo svete.

Index cien potravín FAO Organizácie OSN pre výživu a poľnohospodárstvo, bol v marci 2025 na úrovni 127,1 bodu, čím stúpol o 8,2 bodu (+6,5 %) v porovnaní so zodpovedajúcou hodnotou pred rokom. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roky sú celosvetové ceny vyššie najmä pri rastlinných olejoch (+23,9 % ), ale vzrástli aj ceny mäsa o takmer 3 %.

Podľa cenovej analýzy potravín 365. bank za marec 2025 sa oproti minulému roku stal absolútnym cenovým skokanom káva (250g) s nárastom o 80 %, z 3,13 eur na 5,62 eur. Podobne zdraželi aj sladkosti, mliečna čokoláda o 70 % a plnená čokoláda o 39 %. Čerstvé maslo zdraželo o 37 %, jablká o 26 % a koreňový zeler o 23 %.

Tabuľka
Veľkonočný nákup vybraných potravín a pochutín Zdroj: 365.bank

Je potrebné dôslednejšie plánovanie veľkonočných výdavkov

Tradičné nápoje ako slivovica a borovička zdraželi o 19 % a 17 %. Na druhej strane, žltá cibuľa zlacnela o 34 %, polohrubá pšeničná múka o 25 %, kryštálový cukor a rastlinný olej o 24 %. Lacnejšie sú aj mrkva, paradajky, bravčové karé a Malokarpatská saláma. Slepačie vajcia a biely rožok zlacneli o 9 %. Niektoré položky, ako chlieb, si udržali cenu takmer rovnakú ako vlani.

Boháček doplnil, že nižšia celková inflácia nám síce priniesla úľavu pri niektorých položkách, no nevykompenzovala zdražovanie inde.

„Samozrejme, finálna suma v každej domácnosti závisí od konkrétnych nákupných zvyklostí, regionálnych tradícií a schopnosti nahradiť niektoré drahšie položky lacnejšími alternatívami alebo vlastnou produkciou. Navyše, k cenovým tlakom, najmä pri živočíšnych produktoch, môže prispievať aj aktuálna nepriaznivá nákazová situácia v súvislosti so slintačkou a krívačkou,“ povedal analytik s tým, že trend ukazuje na finančne náročnejšie sviatky oproti minulému roku, čo si vyžiada dôslednejšie plánovanie veľkonočných výdavkov.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe: Tomáš Boháček
Firmy a inštitúcie: 365 bank